پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف بیرق انگلیس

امریکا و انگلیس مخالف تشکیل دولت موازی در افغانستان

۲۰ حوت ۱۳۹۸

سفارت انگلیس در کابل از ایجاد دولت موازی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان حل تنش‌های بوجود آمده به شیوه‌ی سازنده شده است.

روزنامه سیاه وسفید:

این سفارت امروز (سه‌شنبه، ۲۰ حوت) در رشته‌تویتی گفته است: «ما نگران ایجاد یک دولت موازی هستیم و از تمام افراد ذی‌ربط می‌خواهیم که باهم یکجا شده و اختلافات را به‌شیوه‌ی سازنده‌ حل کنند.»

سفارت بریتانیا همچنان نوشته است که پس از برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی، از فرصتی که برای همکاری با او و دولتش به سود تمام مردم افغانستان به میان آمده است، استقبال می‌کند. این سفارت نوشته است که از تعهد اشرف غنی برای ایجاد یک دولت همه‌شمول که به وحدت و صلح اولویت بدهد، حمایت می‌کند.

این سفارت در ادامه نوشته است که برای حمایت از افغانستان باثبات و مرفه متعهد است. سفارت بریتانیا در کابل همچنان گفته است که بریتانیا به دنبال «حل و فصل» سیاسی فراگیر، حمایت از حقوق و آزادی‌های اساسی مردم و مبارزه با تروریزم در افغانستان است.

پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا نیز در واکنش به برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در افغانستان گفته بود که واشنگتن با هر گونه اقدام برای ایجاد دولت موازی و هرگونه استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی «شدیدا» مخالف است.

این وزارت همچنان گفته بود که ایالات متحده‌ی امریکا با آگاهی از آرزوی مردم افغانستان برای صلح، در تلاش است که دو طرف [غنی و عبدالله] به یک توافق دست پیدا کنند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز گذشته به‌طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری برگزار کردند. پیش از برگزاری مراسم، زلمی خلیل‌زاد، تدامیچی یاماموتو و شماری از سفیران کشورهای اروپایی در افغانستان تلاش کردند که غنی و عبدالله روی یک حکومت مشترک توافق کنند، اما تلاش‌های آنان بی‌نتیجه پایان یافت.