پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

تیم طالب

استقبال معنی‌دار روس‌ها از روند مذاکرات بین‌الافغانی در قطر

۲۵ سنبله ۱۳۹۹

وزارت امور خارجه روسیه از آغاز مذاکرات صلح میان افغانی در قطر استقبال کرد.

روزنامه سیاه وسفید:

 وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای حمایت خود را از آغاز گفتگوهای بین الافغانی صلح  دوحه اعلام کرد و گفت امیدوار است که این مذاکرات سرانجام به تحقق آشتی بین افغان‌ها کمک کند.

نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی ‌روز شنبه 12 سپتامبر با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود 30 کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و مدیر بخش آسیایی وزارت امور خارجه روسیه  به نمایندگی مسکو در این نشست حضور یافت.

در بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه آمده است: “ما از آغاز روند مذاکرات میان افغان‌ها استقبال می کنیم و منتظر اتمام زودهنگام مراحل فنی توسط طرفین و انتقال به بحث در مورد موضوعات کلیدی  هستیم که دستور کار آن آشتی ملی باشد. ما از طرف های افغان می خواهیم در مورد آتش بس طولانی مدت به عنوان اولویت در دور اول گفتگوها به توافق برسند”.

در حالی که گفتگوهای میان افغانی بین نمایندگان دولت و طالبان در قطر جریان دارد، آگاهان سیاسی می گویند که توقع آتش بس فوری از سوی نمایندگان دولت افغانستان و ایجاد حکومت موقت از سوی طالبان، می تواند چالش و مانعی در این مذاکرات ایجاد کند.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی 22 سنبله در دوحه قطر آغاز شد و باوجود دیدارهای گروه تماس دولت افغانستان و طالبان برای تعیین دستورکار و جدول زمانی مذاکرات، دو طرف هنوز بطور رسمی مذاکرات را شروع نکرده‌اند.