پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف کرونا عطسه

موج دوم کرونا پشت دروازه‌های غربی ـ دولت آماده‌گی داریم

۱۷ میزان ۱۳۹۹

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که آمادگی برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا گرفته شده است و خطر آن دور از امکان نیست.

روزنامه سیاه و سفید:

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه  گفت که وزارت صحت عامه برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا آمادگی گرفته است و خطر موج دوم ویروس کرونا دور از امکان نیست.
وی می‌گوید که آمادگی‌هایی گرفته شده این وزارت در پنج بخش است:

بخش اول: آگاهی عامه، تاکید بیشتر ما روی استفاده از ماسک است. کسانی که به ویروس مبتلا شده بودند و فعلا صحت‌یاب شده اند برای آن‌ها پیام‌های خواهیم داشت. کسانی که به ویروس آلوده شده اند و در قرنطینه خانگی قرار دارند برای آن‌ها پیام خواهیم داشت. همین‌طور در بخش بالا بردن میزان معافیت بدن نیز پیام‌های آگاهی‌دهی خواهیم داشت.

بخش دوم: آمادگی ما مربوط تمام شفاخانه‌های کووید-19 در 34 ولایت افغانستان است. تمام شفاخانه‌ها بررسی می‌شوند تا نقاط ضعف معلوم شود و در صورتی که مریضان کرونا بیشتر شوند به مشکل دچار نشویم. همین طور در کابل که قبلا سه شفاخانه کووید-19 داشتیم و حالا به 17 شفاخانه رسیده است ارزیابی می‌شوند.

بخش سوم: آمادگی ما مربوط بیماران است که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و در موج اول کرونا رسیدگی بهتر از این بیماران صورت نگرفت. این بار قرار است هفته یک بار یک داکتر یا قابله از بیماران خانگی مراقبت کنند.

بخش چهارم: کار ما تقویت سیستم «سروی‌بلانس» است تا تمام تماس‌ها ثبت و ردیابی شود و همچنان بخش پنجم کار لابراتوارها است. قرار است ظرفیت لابراتوار‌ها بلند برده شود و فعلا ظرفیت آزمایش سه‌هزار تست را در یک روز داریم و قرار است در ده ولایت دیگر لابراتوار‌ها فعال شود و ظرفیت به دو چند برسد.

آقای سمسور گفت: در کنار این، برنامه‌های روی دست است که این بار مشکل کمبود اکسیجن را نداشته باشیم و با شرکت‌های خصوصی در این بخش قرارداد‌هایی داشته‌ایم.

وی می‌گوید که قرار است 3 شفاخانه در کابل و 8 شفاخانه در ولایت‌های مختلف دستگاه کلان تولید اکسیجن نصب شود. «فعلا وضعیت ما خوب است و آمار خیلی بلند نرفته؛ اما ولایات هم‌مرز با ایران آمار نسبتا بلند رفته است».