پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف کرونای اصلی

خیمه شب‌بازی دولت با کرونا

۲۵ حوت ۱۳۹۸

کرونا جدی‌ترین بحرانی است که تا اکنون، جهان‌را درگیر خودش کرده است. کشورهایِ بزرگ یکی پس از دیگری دارد زیر پای این موجود از جنس نانو خرد و خمیر می‌شود، کرونا در حوالی قصر سفید پرسه می‌زند و خواب را بر ترامپ حرام کرده است، کرونا بر رُم غلبه کرد و ایتالیا کانون گردشگری جهان را به کشور ارواح تبدیل کرد، کرونا در چین از شهر بزرگ وهان یک شهر وحشت ساخت، کرونا بزرگترین سرگرمی‌های جهان از جمله فوتبال را متوقف کرد، کرونا تا شاخ افریقا لشکر کشیده و دارد دست ایبولا را از پشت می‌بندد، کرونا امن‌ترین و مقدس‌ترین مکانِ مسلمانان را نا امن ومتوقف ساخت، کرونا ام‌البلاد جهان تشیع را هدف قرار داد و بزرگترین تجمعات زیارتی را در ایران تعطیل کرد، کرونا شاخصِ ارزِ بزرگترین بازارهای اقتصادی جهان را دچار اُفت بی‌سابقه ساخت، کرونا غول‌های بزرگِ تکنالوژی، چون اپل را به نفس‌نفس انداخته است و . . . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

آنچه مبرهن است این است‌که کرونا با هیچ چیزی شوخی ندارد و جهان علیه این موجود بی‌باک و شریر اعلان جنگ کرده است؛ ولی شوربختانه این موجود درافغانستان نه از طرف مردم و نه از طرف دولت جدی گرفته نشده که هیچ  دارند با این سندروم شبه انفلوآنزا خیمه شب بازی راه انداخته اند.

کانون شعله‌ور شدن این ویروس در منطقه،  کشور ایران است که علیرغم مرزهای های طبیعی گسترده با افغانستان  یکی از کشور های است که بیشترین تردد نیرویِ انسانی و اقلام تجارتی با این کشور داریم  پاندمی‌شدن کرونا در ایران علیرغم پنهان‌کاری‌های  سیاسی، دولت این کشور حاکی از یک فاجعه‌ی انسانی و اقتصادی است که درست بغل گوش ما دارد اتفاق می‌افتاد.

اما باز بودن مرز اسلام قلعه وعبور سیل‌آسای مهاجرین تا سقف 6هزار در سایه‌ی کمترین نظارت صحی و هیچ توجیهی داشته نمیتواند، مگر سهل‌انگاری درمقابل یک فاجعه‌ی بزرگ بشری و با آغوش باز به استقبال آن رفتن .

ولایات که نمونه‌های مثبت کرونا در آن‌ها ثبت شده است، منبع همه شان کشور ایران بوده است و از تجارب موفق کشورهای که به نحوی توانسته اند جلو پیش‌روی این ویروس را در خاک شان بگیرند، مثل چین و کره‌ی جنوبی فقط یک استراتیژی است و آن قرنطین‌کردن افراد و شهرهای مصدر ویروس است. که تا نرخ مصاب شدن کمتر و زنجیره‌ی مرگ و میر را بشکند.

ولی در عوض ما می‌بینم که هرات هنوز دروازه‌هایش به داخل و خارج باز است و نقش کاروان‌سرایِ انتقال ویروس را در افغانستان بازی می‌کند.

ظرف هفته‌های آینده، کورنا  تمام ولایاتِ افغانستان را درمینوردد و فکر می‌کنم که افغانستان با ادامه‌ی چنین وضعیت، بحرانی‌ترین روزهای تاریخش‌را سپری خواهد کرد.