سفارت ایران

سفارت ایران: حلقاتی به دنبال گل‌آلود کردن روابط دو ملت هستند

۲۱ حمل ۱۴۰۱

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش به انتشار ویدیوها و تصاویری مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغانستان در آن کشور گفته است که کلیپ‌های نشرشده، به‌صورت «هدفمند و برنامه‌یزی‌شده» در صدد گل‌آلودساختن روابط مردم دو کشور و القای ایران‌هراسی در جامعه‌ی افغانستان است.

این سفارت امروز (یک‌شنبه، ۲۱ حمل) در بیانیه‌ای گفته است که این قبیل فیلم‌ها، کلیپ‌ها و تصاویر نمی‌تواند مبنا برای «قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال شهروند افغانستان در ایران باشد».

سفارت ایران افزوده است که فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که در فضای مجازی در حال انتشار است که به‌دنبال القای «افغان هراسی» در جامعه ایران نیز است.

طی روزهای اخیر چندین ویدیو از آزار و آذیت شهروندان افغانستان در ایران منتشر شده است. زمان ثبت این ویدیوها مشخص نیست؛ اما پس از آن در شبکه‌های اجتماعی به‌گونه گسترده منتشر شد که مقام‌های ایرانی عامل حمله به سه روحانی در شهر مشهد را شهروند خارجی اعلام کردند. رسانه‌های ایرانی اگرچه از افشای ملیت مهاجم خودداری کرده؛ اما گفته‌اند که این فرد از افغانستان وارد ایران شده است.

همزمان اخیرا برخی از شهروندان ایران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #اخراج_مهاجرین_افغان از حکومت‌ این کشور خواسته‌اند که بی‌درنگ مهاجرین بدون اقامت افغانستان را اخراج کند.

شماری در ولایت خراسان ایران هم دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و خواستار اخراج فوری مهاجرین افغان شده‌اند. یک ویدیو به نشر رسیده است که معترضان ایرانی شعار «فرمانداری، استانداری! یا ایرانی یا افغانی» را سر می‌دهند.

سفارت‌ ایران در کابل اما با هشدار درباره‌ی «فتنه و توطئه‌» در روابط ایران و افغانستان گفته است که سیاست کلی تهران نسبت به افغانستان و اتباع آن، بر اصل حسن همجواری و رعایت احترام متقابل استوار است.

در این بیانیه آمده است: «بدیهی است اخبار و اطلاعاتی که حاکی از بدرفتاری سازماندهی شده نیروی انتظامی ایران در قبال اتباع افغانستان بوده، بدون اساس و فاقد اعتبار می‌باشند».

سفارت ایران گفته است که این کشور میزبان دست‌کم پنج میلیون مهاجر است و از چهل سال این‌طرف میزبان بوده است.

در بیانیه‌ی سفارت ایران در کابل آمده است که تحولات اخیر در افغانستان سبب شده که موج جدیدی از شهروندان کشور به سمت ایران راهی شوند. این سفارت‌خانه افزوده است که ایران به‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها هیچ مانعی برای ورود شهروندان افغانستان ایجاد نکرده و همچنان پذیرای مهاجران جدید است.

سفارت ایران در عین حال گفته است که ورود غیرقانونی به خاک ایران به معنی نقض حاکمیت سرزمینی آن کشور به شمار می‌رود و نیروهای انتظامی (مرزی) ایران موظف هستند که از ورود غیرقانونی کلیه اتباع بیگانه به خاک کشورشان ممانعت کنند.