حجاب 2

واکنش‌ها به طرح اجباری از سوی وزارت امربه معروف و نهی از منکر

۱۸ ثور ۱۴۰۱

به دنبال فرمان اخیر وزارت امر به معروف و نهی از منکر ا.ا، مبنی بر اجباری شدن حجاب (پوشیدن چادری) و در صورت تخلف توصیه، تنبیه و محاکمه‌ی اولیای زنان تا سه روز زندان، این فرمان با واکنش‌های گسترده‌ای داخلی و خارجی رو به رو شده است.

 در تازه ترین مورد دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) درباره‌ی این تصمیم ابراز نگرانی کرده و گفته است که این تصمیم ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

رینا امیری، نماینده‌ی ‌ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر در واکنش به این تصمیم گفته است که به‌جای رسیدگی به بحران اقتصادی افغانستان و نیاز به حکومت فراگیر، نباید به سرکوب زنان و دختران پرداخته شود.

وان برانت سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که نقض «آزادی نیمی از جمعیت افغانستان» توسط طالبان را چالشی در برابر دوام حکومت این گروه خوانده است.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به تصمیم طالبان در‌باره‌ی حجاب گفته است که هدف از این تصمیم، حذف زنان و دختران از زندگی عمومی است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به این تصمیم  است که طالبان گام به گام حقوق بشری زنان را محو می‌کند.

 این در حالی است که پیشتر محدودیت‌های نیز از جانب وزارت امر به معروف و نهی از منکر ا.ا بر زنان و دختران وضع شده بود؛ اما جنبه توصیه‌ای داشت و اجرایی نبود، اما این بار گفته می‌شود فرمان جدید یک دستور تازه است و لازم الاجرا به شمار می‌رود.