پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف حکمتیار با مردم

حکمتیار باردیگر خواهان حکومت موقت شد

۱۶ قوس ۱۳۹۸

روزنامه آن لاین سیاه وسفید:

در پیوند به‌جنجال‌های انتخاباتی در کشور،  شماری از هواداران دسته‌ی انتخاباتی صلح وعدالت شاخه حزب اسلامی گلیدین حکمتیار در کابل تظاهرات کردند.

گلبدین حکمتیار رئیس این تکت انتخاباتی در میان مظاهره کنندگان ادعا کرد که در انتخابات ششم میزان “تقلب گسترده” صورت گرفته و اجازه نخواهد داد تا حکومت آینده بر اساس تقلب شکل گیرد.

حکمتیار هرچند از ایستادگی در برابر تقلب خبر می‌دهد اما می‌گوید، انتخابات به دور دوم خواهد رفت، به گفته‌ای او، پیش از برگزاری انتخابات دور دوم باید در افغانستان یک حکومت موقت ایجاد شود.

او افزود: “ما به یک حکومت موقت ضرورت داریم، حکومتی که تحت نظارت آن انتخابات برگزار شود، شفافیت انتخابات را در نظر بگیرد و تحت اداره‌اش از هیچ‌گونه امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی کار گرفته نشود.”

حکمتیار پیش از این نیز خواستار ایجاد حکومت موقت شده بود که با واکنش تند ارگ ریاست جمهوری روبه‌رو شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان پیش از این به رسانه ها گفته است: “حکومت موقت یک نسخه‌ای باطل برای حکومت و مردم افغانستان است.”

هواداران دسته‌ای انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی در پایان مظاهره‌شان با نشر یک قطعنامه خواستار این شدند تا در ۲۴۰۰ مرکز رأی‌دهی، انتخابات مجدد برگزار شود.

همچنان در قطعنامه‌ای آنان آمده است که بازشماری آرا در تمام افغانستان صورت گیرد و نیز کمیسیون انتخابات کسانی را که در تقلب انتخابات دست دارند، به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی کند.

هرچند دسته‌ای انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی کمیسیون مستقل انتخابات را متهم می‌کند که به نفع یک نامزد مشخص کار می‌کند اما این کمیسیون در واکنش به اظهارات گلبدین حکمتیار می‌گوید، آن‌ها کار‌های‌شان را مطابق قوانین انتخاباتی افغانستان به پیش خواهند برد.