وسواس شستشو، ترس از کمبود مواد خوراکی و بهداشتی و حمله به مراکز خرید و افسردگی ناشی از قرنطینه خانگی و مواردی از این دست مشکلاتی‌ست که مبتلانشدگان و افراد در معرض ابتلا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به نظر می‌رسد که یکی از آنتی‌ویروس‌های این افسردگی و ترس موسیقی و رقص است. مرهمی که ایران نیز از آن بی‌بهره نبوده است.

رقص کادرهای بیمارستانی

شاید اولین واکنشی که در ایران، در اوج خبرهای بد مربوط به کرونا، موجب شد کمی روحیه مردم، پزشکان و بیماران مبتلا به کرونا عوض شود از خط مقدم این حادثه رقم خورد. پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای بیمارستانی که برای حفظ روحیه خود در بیمارستان گاها با موبایل‌هایشان موسیقی پخش می‌کردند و شروع به رقصیدن می‌کردند.  این ویدئوها خیلی سریع شبکه‌های اجتماعی ایران و حتی جهان را درنوردید و کادر پزشکی بیمارستان‌های بیشتری به این کمپین رقص پیوستند. این حرکت به نوعی به نام ایران زده شد و به غیر از یک نمونه رقص دسته‌جمعی در محل قرنطینه بیمارستانی در ووهان چین مورد مشابه دیگری در دنیا وجود نداشت.

بعضی از هنرمندان محلی هم برای بالا بردن روحیه بیماران و کادر پزشکی به بیمارستانهای درگیر کرونا رفتند تا با اجرای موسیقی زنده تاثیری در ترمیم روحیه بیماران داشته باشند. 

کنسرتهای مجازی

اولین کنسرت مجازی در ایران به ابتکار بنیامین بهادری گذاشته شد. در روزهایی که تازه کرونا جدی شده بود بنیامین بهادری که پس از مدتی طولانی بنا داشت دوباره تور کنسرت‌هایش را در برج میلاد استارت بزند، اعلام کرد که این کنسرت لغو شده است. اما خیلی زود راهکار جایگزینی برایش پیدا کرد و اعلام کرد در همان ساعتی که قرار بود کنسرت برگزار کند، به صورت زنده در اینستاگرام به همراه اعضای گروهش کنسرت را برگزار خواهد کرد. این اتفاق افتاد و بنیامین و سه نفر از نوازندگانش در پشت بام خانه‌اش اولین کنسرت شب‌های قرطینه را برگزار کردند و حدود ۶ هزار نفر این کنسرت را در لایو اینستاگرام به صورت زنده دیدند.

 «دال بند» دومین گروهی بود که پس از لغو کنسرتش به سراغ اینستاگرام رفت. آنها با اعلام اینکه: «قصد داشتیم کنسرتی را در اسفندماه برگزار کنیم اما حالا این اجرا را به صورت لایو برگزار می‌کنیم.» آهنگ‌هایشان را با اعضای کامل گروه در اینستاگرام اجرا کردند. 

این کنسرت‌های اینستاگرامی پس از آن توسط محمد لاریان و گروه موسیقی سیریا، ماکان اشگواری و دیگر خوانندگان تکرار شد.

اما در این میان روزبه نعمت‌الله به صورت جدی‌تر و با همکاری شهرداری تهران این کنسرت مجازی را پیش برد. او به سراغ پخش زنده در شبکه مجازی آپارات رفت و کنسرتش را در برج میلاد اما بدون تماشاگر برگزار کرد. مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند که این نوع کنسرت‌ها را در دوران قرینطه ادامه خواهند داد.

کرونا خوانی با چاشنی طنز

برخی از خوانندگان و اینفلوئنسرهای اینستاگرام هم بیکار ننشتند. آنها خیلی سریع به این اتفاق واکنش نشان دادند و با ویدئوهایی که اکثرا مضمونی طنز داشت سعی کردند یا نکات آموزشی را به مخاطبان یادآوری کنند و یا اینکه سر شوخی را با کرونا باز کنند.

البته خواننده‌هایی هم  بودند که کارهایی به صورت جدی منتشر کردند و سراغ ترانه‌هایی رفتند که قرنطینه یا کرونا را در متنشان جای داده بودند.

همخوانی در قرنطینه

برای اولین بار مردم در ووهان چین دست به این ابتکار زدند و پشت پنجره خانه‌هایشان فریاد زدند که کرونا باید برود و سپس ترانه‌هایی را همخوانی کردند. پس از آن نوبت ایتالیایی‌ها بود تا با دستی پر و ایده‌هایی جالب به سراغ موسیقی و همخوانی در روزهای قرنطینه بروند. بعضی از آنها با استفاده از سیستم‌های صوتی پشت پنجره و در بالکن‌هایشان موسیقی را پخش می‌کردند و مردم هم با آنها همخوانی می‌کردند و می‌رقصیدند. در این میان حتی خوانندگان حرفه‌ای اپرا هم از بالکن خانه‌هایشان برای این مخاطبان قرنطینه‌ای خواندند.

 این پدیده به تازگی وارد ایران و تهران هم شده است و تاکنون شهرک اکباتان توانسته برای اولین بار این همخوانی را به نام خود ثبت کند. آنها برای اولین بار در یکشنبه شب شروع کننده این اتفاق بودند و با آهنگ‌های «ای ایران»، «گل گلدون» و پس از آن آهنگ‌هایی از خوانندگانی مانند «هایده»، «ابی»، «فتانه» و «ساسی مانکن» هم همخوانی شد.

آریا آرام نژاد: «تازه کار هنرمندان شروع شده»

آریا آرام نژاد موزیسین و خواننده ایرانی که بیشتر با ترانه‌های اجتماعی سیاسی‌اش شناخته می‌شود؛ درباره ارتباط موسیقی با ایجاد حس امیدواری در روزهای قرنطینه و کرونا  به «زیتون» می‌گوید: «اولین بار نیست که موسیقی به عنوان یک محرک و عاملی برای همبستگی مردم تبدیل می‌شود. موسیقی در بحران‌ها، حوادث و وقایعی که نیاز به رساندن یک پیام وجود داشته همیشه وارد عمل شده. به طور مثال در زمان جنگ و در سیستم‌های نظامی ما مارش نظامی را می‌شنویم تا توسط آن یک وحدت و هماهنگی ایجاد کنند و یک پیام را ساده و سریع به شنوندگان برسانند. یا در امور دینی پیام با موسیقی و ریتم همراه است. به این صورت موسیقی عاملی برای انتقال پیام در میان مردم می‌شود. در این روزها هم مردم دنیا برای از بین بردن حس ترس و تنهایی از این ابزار استفاده می کنند تا با هم صدایی با یکدیگر جای خالی امنیت روانی را درونشان پر کنند.»

این هنرمند با اشاره به رسالت هنرمندان در این روزها می‌گوید: «شاید تازه کار اکثر هنرمندان شروع شده باشد. موسیقی ابزار بسیار کمتری به نسبت فیلمسازی نیاز دارد و مردم در این روزهایی که در خانه نشسته‌اند می‌توانند با موسیقی هنرمندان توسط آثاری که ساخته می‌شود و کنسرت‌های مجازی ارتباط برقرار کنند و برای دقایقی هم که شده آن استرس ناشی از اخبار بد را از خودشان دور کنند.» آرام‌نژاد در ادامه با اشاره به همخوانی شبانه مردم از پنجره خانه‌هایشان گفت: «در روزهایی که چشم‌ها نمی‌توانند عزیزانشان را از نزدیک ببینند و آنها را لمس کنند؛ گوش‌ها می‌توانند بشنوند و با همخوانی دسته جمعی ترانه‌ها احساس امنیت،وحدت و قدرت خود را بازیابی کنند.»