بی-پولی

قحطی در وفور همه چیز!

۰۲ میزان ۱۳۹۹

قحطی در وفور همه چیز!

نویسنده: دکتر صابره اعتبار

ولتر بنیامین فیلسوف آلمانی در یکی از جُستارهایش به نقد فروپاشی نماد آزادی در زندگی شهری اشاره میکند، کمبود مسکن و بالا رفتن قیمت مسافرت مصداق فروپاشی آزادی در زندگی امروزی است. زورگویی قرون وسطایی انسانها را به جماعت های طبیعی وابسته میکرد، اما انسانها در زندگی شهری امروزی درجامعه های غیر طبیعی به یکدیگر زنجیر شده اند.

محدود بودن و سرسختی بی حد و مرز جهان برونی، از هر حرکت انسانی-خواه منبعث از انگیزه ای عقلانی، خواه انگیزه ای طبیعی-آشکارا ممانعت به عمل می آورد. آزادی سکونت گزیدن در مکان دلخواه رویایی دست نیافتنی شده است، تناقض تلخی که وجود دارد وفور وسائط نقلیه است و هرگز بین آزادی حرکت و وفور وسایل نقلیه چنین عدم تناسبی وجود نداشته است.

محدود کردن آزادیِ زیستن و سکونت در مکان دلخواه گسترش شوم آوارگی را تقویت کرده است. زندگی امروز ما انسانها پر از این نوع تناقض هاست، هایپر مارکت های عظیمی که مالامال از انواع خوراک ها و نوشاک ها وAA پوشاکهاست اما بیشمار ِ آدمیان در حسرت داشتن یک وعده قوت لا یموت اند.

روزانه ۲۲هزار کودک در جهان از گرسنگی می میر- ند…گسترش ابزار های ارتباطی به مرگ “رابطه” انجامیده است؛ مانند وفور همین ارابه های سریع السیر که خودبه مرگ سفر منجر شده است. وفور وفور وفور این بیماری مزمن قرن ما که همه چیز را از ما گرفته است، در دسترس بودن مدام آدمها معنای دوستی و دلتنگی را نابود کرده ، دوستی هایی که سراسرکشف بودند و مستی. اکنون دیگر رابطه ها گرم نمی کنند دلهایمان را، به تپش وا نمیدارند قلبهایمان را، به کشفی نایل مان نمیکنند، زمان وفور و قحطی همه چیز است!