اردوغان با رقیب

نقطه‌ی جوش در انتخابات ترکیه

۲۵ ثور ۱۴۰۲

یک هفته قبل از انتخابات، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و رقیبش کمال قلیچداراوغلو، آخر هفته صدها هزار نفر از ساکنان استانبول را در گرد هم آیی های عظیم بسیج کردند.

منبع: لزکو (فرانسه)/نویسنده:تیموراوزتورک

انتخابات ریاست جمهوری نوید فشرده بودن را می دهد. کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نامزد اتحاد ملت، جدی ترین رقیب رجب طیب اردوغان از زمان به قدرت رسیدن او در سال 2002 است.

نامزد مخالفان در برابر موج پرچم های ترکیه، خطاب به هواداران خود می گوید: «آیا حاضرید دمکراسی را به ترکیه بیاورید؟» او با ابراز تاسف از این که «آنها کشور را قطبی کرده اند» وعده می دهد بدون تبعیض، بدون به حاشیه راندن کسی، بدون زیر سوال بردن هویت، عقاید و شیوه زندگی کسی، رئیس جمهور 85 میلیون ترک شود.

کمال قلیچداراوغلو در سخنرانی  خود خطاب به میلیون‌ها نفر از ترک‌های طبقه کارگر که به شدت از بحران شدید اقتصادی در کشوری که تورم آن در آوریل به 44 درصد رسید، آسیب دیده‌اند، متعهد شده است که «هیچ کودکی در این کشور گرسنه به رخت خواب نخواهد رفت یا برق، آب و گاز هیچ خانواده فقیری قطع نخواهد شد.»

ابراهیم که بازنشسته است، می گوید: «من نمی توانم برای نوشیدن یک قهوه بیرون بروم. بازار می رویم، اما راه می رویم، چیز زیادی نمی خریم.» پیرمرد از تبلیغات اردوغان که به دستاوردهای بزرگ صنعت دفاعی ترکیه می بالد، آزرده خاطر است و می گوید: «ما دنبال یک لقمه نان می دویم. آنها برای جنگ آماده می شوند.»

سلین، مادر محجبه ای که در راهپیمایی بزرگ اردوغان شرکت کرده بود، می گوید: «ما دنبال سیب زمینی و پیاز نمی دویم. ما میهن و پرچم خود را دوست داریم. ما از مشکلات ناشی از عواقب بحران های جهانی در کشورمان آگاه هستیم […] از هزینه های زندگی غافل نیستیم […]»

رهبر اسلامگرای ناسیونالیست که مدعی است رقیبش با جدایی طلبان حزب کارگران کردستان به توافق رسیده است، قسم می‌خورد: «ما اجازه نمی‌دهیم قلیچداراوغلو که با سازمان‌های تروریستی مرتبط است، وطن را تجزیه کند».

در نظرسنجی‌ها رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که کمی از کمال قلیچداراوغلو عقب‌تر است، با مشکل مواجه است، با این حال رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش می‌کند پایگاه خود را بسیج کند.

روز دوشنبه، مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا امتناع ترکیه از تأیید اعتبارنامه دو نماینده کشورهای اسکاندیناوی را که قرار است برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بیایند، محکوم کرد. همچنین تنش در پایان مبارزات انتخاباتی، گردهم آیی شهردار استانبول روز یکشنبه در ارزروم با پرتاب سنگ متوقف شد.

انتخابات پیش رو بسیار حساس و پرهیجان است که نتیجه آن می تواند تاثیری عمیق بر سرنوشت ترکیه بگذارد.