پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

انتخابات به کدام سو روان است؟

۰۷ قوس ۱۳۹۸

فیفا در عین حال گفته است که حق اعتراض و شکایات برای تیم‌های انتخاباتی محفوظ است، اما تصمیم تیم‌های انتخاباتی مبنی بر عدم مشارکت‌شان در روند بازشماری و تفتیش آرا، یک «خلاء جدی» در تأمین شفافیت و حضور معنادار ناظرین آنان در تمام مراحل بوده است.

به گزارش روزنامه آن لاین سیاه وسفید : مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) از دوام‌دارشدن وضعیت نامعلوم و تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرده و گفته است که این امر را به سود و سلامت انتخابات نمی‌داند.

در اعلامیه‌ی فیفا که  منتشر شده، از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به آغاز روند بازشماری و تفتیش آرا پیش از رسیدگی به اعتراض شماری از تیم‌های انتخاباتی به گونه‌ی شفاف، انتقاد شده است.

فیفا در این اعلامیه افزوده است که رسیدگی به اعتراضات تیم‌های انتخاباتی در حضور نهادهای ناظر می‌توانست در راستای تأمین شفافیت کمک کند. فیفا این مورد را عامل اصلی جنجالی‌شدن وضعیت کنونی انتخابات دانسته و گفته است که این وضعیت ناشی از مدیریت «متناقض رویدادهای انتخاباتی» توسط کمیسیون مستقل انتخابات بوده است.

فیفا در عین حال گفته است که حق اعتراض و شکایات برای تیم‌های انتخاباتی محفوظ است، اما تصمیم تیم‌های انتخاباتی مبنی بر عدم مشارکت‌شان در روند بازشماری و تفتیش آرا، یک «خلاء جدی» در تأمین شفافیت و حضور معنادار ناظرین آنان در تمام مراحل بوده است.

فیفا افزوده است: «بسته‌شدن دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات از جانب معترضین راه حل برای رسیدگی به اعتراضات تکت‌های انتخاباتی نیست. این روش می‌تواند وضعیت فعلی انتخابات را بُغرنج‌تر ساخته و تجربه انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ را یک‌بار دیگر تکرار نماید.»

این نهاد ناظر بر روند انتخابات از معترضان خواسته است که به اعتراضات‌شان پایان داده و به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه دهد تا بازشماری آرا در هفت ولایت باقی‌مانده نیز پایان یابد.

فیفا از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته است که هرچه عاجل گفتمان تخنیکی‌ای را در حضور نهادهای ناظر، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین‌المللی همکار در عرصه انتخابات دایر و به بررسی خواسته‌های معترضین به‌صورت قانونی و اصولی بپردازد.

در بخشی از اعلامیه‌ی فیفا آمده است: «فیفا از کمیسیون می‌خواهد تا اطلاعات دقیق و کامل را در دسترس نهادها، احزاب سیاسی/ تکت‌های انتخاباتی و مردم در خصوص جزییات فرایند‌ها و تصامیم اخیرشان، شریک نمایند.»

فیفا از نهادهای امنیتی نیز خواسته است که از دخیل‌شدن نیروهای امنیتی برای مهارنمودن اعتراضات «مردمی» و «مدنی» جلوگیری کنند.

این در حالی است که دو ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گذشته اما تا کنون نتایج ابتدایی این انتخابات اعلام نشده است. این روند اخیرا با چالش‌هایی مواجه شده است.

شماری از تیم‌های انتخاباتی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند. این تیم‌ها استدلال کرده‌اند که در نخست باید حدود ۳۰۰ هزار رأی «ناپاک» و حدود ۱۳۷ هزار رأی قرنطین شده باطل و پس از آن روند بازشماری آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما روند بازشماری آرا در ۲۸ ولایت تکمیل کرده است، اما این روند در هفت ولایت تا کنون آغاز نشده است. این جنجال‌ها باعث شد تا تقویم انتخابات برای دومین بار نقض شود و هنوز معلوم نیست که نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات در کدام تاریخ اعلام می‌شود.