پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اکبری1

بازداشت خبرنگار خبرگزاری کیودوی جاپان در کابل

۰۱ دلو ۱۴۰۲

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که استخبارات طالبان احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری کیودوی جاپان را در کابل بازداشت کرده است.

این سازمان از طالبان خواسته است آقای اکبری را به‌طور فوری و بدون قید و شرط از زندان رها کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز یکشنبه، اول دلو، در بیانیه‌ای از طالبان خواست به روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد پایان دهد.

یک عضو خانواده احسان اکبری به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت آقای اکبری روز چهارشنبه، ٢٧ جدی، در کابل بازداشت شده است.

سیدامیر اکبری، برادر احسان اکبری گفت استخبارات طالبان پس از احضار این خبرنگار به مرکز اطلاعات و رسانه‌های این گروه، او را بازداشت و یک روز بعد لب‌تاپ و دوربین عکاسی آقای اکبری را از دفتر کیودو در شهر نو کابل ضبط کرده است.

آقای اکبری گفت: «طالبان او را مجبور کردند به خانه‌ زنگ بزند که گوشی همراه‌اش را به کارمندان استخبارات که پشت دروازه خانه می‌آیند، تحویل دهند.»

تاکنون اطلاعاتی درباره وضعیت صحی این خبرنگار در بازداشت طالبان در دست نیست.

احسان اکبری از یک سال بدینسو در دفتر خبرگزاری کیودو در کابل به‌عنوان خبرنگار کرد می‌کرد.

در یک هفته گذشته، این سومین مورد از بازداشت خبرنگاران توسط طالبان است که در رسانه‌ها منتشر شده است.

در آخرین مورد روز پنجشنبه، ٢٨ جدی، استخبارات طالبان جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، خبرنگاران خبرگزاری «گردش اطلاعات» را بازداشت و بعد از دو روز از زندان رها کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نوشته روند بازداشت گسترده خبرنگاران باعث تشدید ترس و خودسانسوری خبرنگاران و رسانه‌های آزاد شده است.

این نهاد افزود که در سال ٢٠٢٣ میلادی ١٦٨ رویداد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان ثبت شده که از این جمله ٦١ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.