پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف فعال مدنی

بازداشت دو فعال مدنی، غوغا به پا کرد

۰۶ قوس ۱۳۹۸

بازداشت و اعتراف‌گیری از «دو افشاگر بدرفتاری جنسی با کودکان در لوگر» توسط ریاست عمومی امنیت ملی با واکنش‌های زیادی همراه شده است. سفیر امریکا در کابل اعلام کرد که به شدت از «تکتیک‌های شبیه شوروی» ریاست عمومی امنیت ملی با «دو افشاگر بدرفتاری جنسی با کودکان در لوگر» ناراحت است.

 به گزارش روزنامه آن لاین سیاه وسفید به نقل از اعلامیه سفارت امریکا جان بس، سفیر امریکا در کابل، در توییتی نوشته است: «این ترسناک است که از فعالان جامعه مدنی که هدف‌شان حفاظت از کودکان افغانستان است، با زور و تهدید اعتراف گرفته شود.»

با این حال، ارگ با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که رییس جمهور غنی زمانی‌ که معلومات در مورد «پیش‌رفت‌ها در قضیه متذکره» را دریافت کرد با «رویکرد اتخاذ شده» اعلام مخالفت کرده و از امنیت ملی خواسته است که «اقدامات» در این مورد را متوقف کند.

طبق اعلام ارگ، محمداشرف غنی، گزارش‌ها درباره سوء استفاده جنسی در ولایت لوگر را که ابتدا از سوی رییس جامعه مدنی این ولایت مطرح شد، نگران‌کننده خوانده است.

رییس جمهور غنی هم‌چنان گفته است که قضایای این چنینی باید از سوی لوی‌سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

براساس خبرنامه ارگ، محمداشرف غنی هم‌چنان روی تأمین امنیت فعالان مدنی و حقوق بشری تأکید کرده است.

ریاست اجرایی نیز بازداشت و اعتراف‌گیری از فعالان مدنی لوگر را «یک اقدام خلاف قانون و اصول رفتاری حکومت» خوانده است. ریاست اجرایی گفته است که دست‌گیری فعالان نهادهای جامعه‌ی مدنی را خلاف آزادی بیان و حقوق شهروندی می‌داند و با احترام به اصل آزادی بیان این قضیه را از نزدیک با مسوولان نهادهای امنیتی دنبال می‌کند تا بار دیگر چنین حادثه‌ای تکرار نشود.

در خبرنامه ریاست اجرایی آمده است: «وقتی گزارشی از سوی نهادهای جامعه‌ی مدنی در مورد سوء استفاده یا فساد به نشر می‌رسد وظیفه‌ی حکومت ارزیابی و تحقیق همه جانبه قضیه و برخورد قانونی با متخلفان از مجرای نهادهای قانونی می‌باشد تا دستگیری یا برخورد غیرقانونی با آنانی که با درک مسوولیت دست به اطلاع رسانی می‌زنند.»

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما و برخی دیگر از مقام‌های سفارت‌های خارجی در افغانستان نیز نسبت به بازداشت این افراد ابراز نگرانی کرده‌ و خواهان رهایی آن‌ها شده‌اند.بازدا