پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف ترامپ و غنی

ترمپ و غنی در بگرام دیدار کردند

۰۹ قوس ۱۳۹۸

روزنامه آن لاین سیاه وسفید:

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده، به افغانستان آمد و در جمع سربازان امریکایی مراسم «شکرگزاری» را در پایگاه نظامی بگرام به جای آورد. او در جریان این سفر با محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور نیز دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که دو طرف در این دیدار که شام روز پنج‌شنبه، هفتم قوس انجام شد، تأکید کرده‌اند: «اگر می‌خواهیم در افغانستان صلح پایدار برقرار شود باید لانه‌های تروریستان در بیرون از این کشور از بین برده شوند.»

هرچند در خبرنامه‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری به نشر رسید، به کشور خاصی اشاره نشده است، اما پیش از این کابل اسلام‌آباد را به فراهم کردن پایگاه امن برای «تروریستان» متهم کرده بود.

طبق اعلام ارگ ریاست جمهوری، رییس جمهور و دونالد ترمپ هم‌چنان تأکید کرده‌اند که اگر طالبان متعهد به یک موافقت‌نامه صلح هستند، باید آتش‌بس را قبول کنند.

محمداشرف غنی و رییس‌ جمهور ترمپ در جمع سربازان امریکایی در بگرام سخنرانی کردند. محمداشرف غنی در سخنانی در بگرام از قربانی امریکا در افغانستان ستایش کرد.

هم‌چنان دونالد ترمپ در سخنانش تأکید کرد که امریکا شمار سربازانش را در افغانستان کاهش می‌دهد. او هرچند شمار سربازانی را که قرار است افغانستان را ترک کنند، اعلام نکرد، اما گفت که بخش عمده این نیروها خارج خواهد شد.

از جانب دیگر، رییس جمهور امریکا از آغاز دوباره مذاکرات با طالبان سخن گفت و تصریح کرد گروه طالبان به برقراری آتش‌بس تمایل نشان‌ داده‌ است. به گفته ترمپ، طالبان می‌خواهند به توافقی برسند، اما باید دید که آن‌ها چنین توانایی را خواهند داشت.

رییس جمهور امریکا یک بار دیگر یادآور شد که امریکا می‌خواست با طالبان توافق کند، اما یک حمله این گروه در کابل که جان یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی را گرفت، مانع این توافق شد.

این نخستین سفر رییس جمهور امریکا به افغانستان پس از رسیدن به کاخ سفید است.