پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف محقق و عبدالله

تیم ثبات و همگرایی تا روز شنبه ضرب الاجل تعیین کرد

۰۵ قوس ۱۳۹۸

بابر فرهمند، معاون نخست «ثبات و هم‌گرایی»، روز سه‌شنبه در یک همایش حزب جنبش ملی در حمایت از معترضان در کابل اعلام کرد که خواست‌های دسته‌های انتخاباتی معترض مبنی بر ابطال سه دسته از آرای «تقلبی» تا کنون پذیرفته نشده است.

 به گزارش روزنامه آن لاین سیاه وسفید این سه دسته از آرا شامل بیش از ۱۳۷ رأی قبلاً قرنطین‌شده، بیش از ۱۰۲ رأی خارج زمان رسمی روز انتخابات و آرای مربوط به ۲ هزار و ۴۲۳ محل رأی‌دهی فاقد معلومات بایومتریکی می‌شود.

فرهمند افزود که کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل آن‌که زیر فشار دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» قرار دارد و «سلب صلاحیت است»، تا هنوز نتوانسته این شمار رأی را باطل کند.

معاون نخست «ثبات و هم‌گرایی» تأکید کرد که اگر چنان‌چه این آرا که به گفته او «تقلبی» است، باطل شود، در آن صورت رأی این دسته انتخاباتی بالاتر از پنجاه درصد (۵۱.۹۹ درصد) خواهد بود.

بابر فرهمند به کمیسیون مستقل انتخابات تا روز شنبه هفته آینده (مدت سه روز) مهلت داد تا آرای «تقلبی» را باطل کند، در غیر آن صورت آن‌ها فصل تازه‌ای از اقدامات خود که شامل راه‌اندازی تظاهرات و اعتراضات مدنی می‌شود، آغاز خواهند کرد.

دسته‌های انتخاباتی معترض به‌ویژه «ثبات و هم‌گرایی» در هفت ولایت به شمول پنجشیر، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، فاریاب و بغلان دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را در اعتراض به تفتیش و بازشماری آرا پیش از تصفیه آرای «تقلبی» از آرای «سالم»، بسته‌اند.

اعضای «ثبات و هم‌گرایی» می‌گویند که این دفاتر توسط مردم بسته شده است و آن‌ها از این اقدام حمایت می‌کنند.

بابر فرهمند از جانب دیگر نیروهای امنیتی را با بدرفتاری با معترضان از جمله در ولایت بغلان متهم کرد.

مسوولان دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» روز سه‌شنبه ویدیویی را نیز از این بدرفتاری همگانی کرد که در آن دیده می‌شود نیروهای قطعات ویژه پولیس از گاز اشک‌آور و موترهای آب‌پاش برای متفرق کردن معترضان و گشایش دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در بغلان استفاده کرده‌اند.

معاونان این دسته انتخاباتی هم‌چنان از اعلام آماده‌گی وزارت دفاع برای مهار خشونت‌های احتمالی در جریان اعتراضاتی که قرار است روزهای آینده راه‌اندازی شود، انتقاد کرده‌اند.

بابر فرهمند گفت که کمیسیون مستقل انتخابات بر خلاف قانون، پای نیروهای ارتش و پولیس را در امور انتخابات دخیل کرده است و این اقدام باعث انشعاب این نیروها خواهد شد.

اسدالله سعادتی، معاون دوم «ثبات و هم‌گرایی»، نیز از اظهارات اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، انتقاد کرد و افزود که کار این وزارت، تفنگ کشیدن در برابر مردم نیست.

او تأکید کرد که سرپرست وزارت دفاع از موقف این وزارت حق ورود به بحث انتخابات را ندارد و می‌باید نیروهای ارتش را در دفاع از تمامیت ارضی و سرکوب تروریستان بسیج کند.

معاون دوم «ثبات و هم‌گرایی» تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات از مسیر کارش منحرف شده است و اگر دو باره به مسیر اصلی خود برنگردد، مردم از نتایج کارش حمایت نخواهند کرد.

اسدالله سعادتی هم‌چنان خاطرنشان ساخت که هدف «ثبات و هم‌گرایی» از راه‌اندازی تظاهراتی که در حال برنامه‌ریزی آن است، روی کار آورد مدل «حکومت وحدت ملی» نیست، بلکه هدف این تظاهرات جلوگیری از رفتن یک «تقلب‌کار» به ارگ و رسیدن او به قدرت است.

انتخابات ریاست جمهوری کشور در ششم میزان برگزار شد و تا کنون نتیجه ابتدایی آن اعلام نشده است.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات دو روز پیش گفت که پس از تکمیل روند تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت، نتیجه ابتدایی را همگانی خواهد کرد.

هواداران و اعضای دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» که از سوی سایر دسته‌های انتخاباتی به انجام تقلب «سازمان‌یافته» متهم است با اعتراضاتی که باعث جلوگیری از شروع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده است، مخالفت کرده‌اند.

آن‌ها از حکومت خواسته‌اند که جلو «اخلال» روند تفتیش و بازشماری آرا را بگیرد. این خواست از جانب کمیسیون مستقل انتخابات نیز مطرح شده است.

حکومت تا کنون پاسخ روشن به این مطالبه ارایه نکرده است. اما پولیس گفته است که به هر گونه «اغتشاش» در پیوند به قضیه انتخابات پاسخ سخت خواهد داد.