پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف غنی در ارگ

غنی: مبارزه با خشونت علیه زنان وظیفه ملی ماست

۰۵ قوس ۱۳۹۸

محمداشرف غنی، رییس جمهور، روز دوشنبه، چهارم قوس، که به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان و گشایش کمپین شانزده روزه محو این پدیده صحبت می‌کرد، مبارزه با خشونت در برابر زنان را مسوولیت ملی خواند و گفت خشونت علیه زنان افتخار نیست و باید این فرهنگ تغییر کند.

آقای غنی در این نشست که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، گفت که مبارزه با خشونت علیه زنان تنها کار رییس جمهور نیست و باید همه‌ی نهادهای مسوول برای امحای این پدیده تلاش کنند. او تأکید کرد که اراده سیاسی برای محو پدیده خشونت علیه زنان وجود دارد و باید در این راستا گام‌های جدی برداشته شود.

رییس جمهور غنی خشونت علیه زنان را یک پدیده جهانی توصیف کرد و گفت تنها خانواده بستری برای خشونت نیست، بلکه‌ زنان در ادارات دولتی، غیردولتی، محل کار و ادارات بین‌‎المللی پیوسته مورد خشونت قرار می‌گیرند. او افزود که باید انواع خشونت علیه زنان تشخیص و برای محو آن مبارزه شود.

 رییس جمهور غنی تصریح کرد: «اولین وظیفه رییس جمهور افغانستان تطبیق قانون اساسی است. خشونت [علیه زنان] جرم است و وظیفه تمام نهادهای امنیتی و پولیس کشف جرم است و وظیفه سارنوالی و قضا تطبیق قانون است.»

 از جانب دیگر، رییس جمهور غنی می‌گوید که مبارزه با خشونت علیه زن، تنها توسط مردان به پیش برده نمی‌شود، بلکه زنان خود باید در این راستا اقدام و حق‌خواهی کنند.

محمداشرف غنی از حضور زنان در ادارات دولتی به عنوان دست‌آورد اصلی حکومتش یاد کرد و افزود که تعهد برای مبارزه با خشونت و تأمین حقوق زنان وجود دارد.

 هم‌چنان فرید حمیدی، لوی‌سارنوال کشور، که در این برنامه صحبت می‌کرد، گفت در سه ربع نخست سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی دو هزار و ۵۳۰ قضیه خشونت علیه زنان در این اداره بررسی شده است. به گفته لوی‌سارنوال، رقم قضایای خشونت علیه زنان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است که نشان‌دهنده اعتماد و دسترسی مردم به ویژه زنان به عدالت است.