پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

سرباز طالب

نفوذ القاعده به نهادهای دولتی زیر سایه‌ی طالبان

۰۶ اسد ۱۴۰۲

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خویش می‌گوید که اعضای شبکه القاعده با حمایت مقامات بلندپایه‌ی طالبان به نهادهای مجری قانون و اداره‌ی عامه در افغانستان نفوذ کرده‌اند.

در این گزارش ۲۳ صفحه‌ای که روز سه‌شنبه (۳ اسد، ۲۵ جولای) منتشر شده، آمده است که القاعده برای اطمینان از تضمین امنیت هسته‌های خود در سراسر افغانستان، با حمایت مقامات طالبان به نهادهای دولتی نفوذ کرده است.

براساس این گزارش، رابطه‌ی طالبان و اعضای شبکه القاعده همچنان نزدیک و همزیستانه باقی مانده است.

در این گزارش آمده است که جنگ‌جویان القاعده بیشتر اوقات در افغانستان مخفیانه فعالیت می‌کنند تا به تقویت روایت طالبان از پایبندی این گروه به توافقاتی مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان به مقاصد تروریستی، کمک کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که القاعده از افغانستان به‌عنوان یک مرکز ایدئولوژیک و لوجستیکی برای بسیج و استخدام جنگ‌جویان جدید استفاده می‌کند و در عین حال به‌صورت مخفیانه در حال بازسازی توانایی عملیاتی خارجی خود است.

طبق این گزارش، شبکه القاعده در مرحله سازمان‌دهی مجدد قرار دارد و مراکز آموزشی جدید در ولایت‌های کنر و نورستان افغانستان تأسیس کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان با نشر تویتیی، گفته است که این گزارش «حقیقت» ندارد.

مجاهد افزوده است که «تنظیم القاعده در افغانستان هیچ نوع حضور ندارد و راپورها/گزارش‌ها در [این] رابطه نادرست می‌باشد».

سخن‌گوی طالبان تأکید کرده است که این گروه «به هیچ کس اجازه نمی‌دهد، که خاک افغانستان را علیه امنیت کدام کشور دیگر استفاده کند».

ماه گذشته جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا نیز ادعا کرد که اعضای شبکه القاعده در افغانستان حضور ندارد.

او در پاسخ به پرسشی، گفت: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود، من گفته بودم که آنان در آن‌جا نخواهند بود. من گفته بودم که طالبان به ما کمک می‌کنند. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود.»

سخنان آقای بایدن با واکنش‌های گسترده مواجه شد و شماری از اعضای مجلس نمایندگان امریکا آن‌را خلاف واقعیت و تلاشی در راستای به‌رسمیت شناختن طالبان دانستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این نیز گزارش داده بود که رابطه‌ی طالبان و القاعده با قوت خود باقی است و نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است.

خدیجه موسوی