پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

وحیدی

وحیدی: مقام‌های رده‌پایین طالبان که علیه ایران موضع‌گیری کرده‌بودند برکنار شدند

۱۰ جوزا ۱۴۰۲

به دنبال نشر نوارهای ویدیوهایی از حرکت یک کاروان بزرگ نظامی طالبان از شهر هرات به سمت مرز اسلام‌قلعه، احمد وحیدی، وزیر امور داخله‌ی ایران گفته است که طالبان باید نیروهای شان را توجیه کنند تا درگیری مجدد رخ ندهد.

آقای وحیدی امروز (چهارشنبه، ۱۰ جوزا) با اشاره به درگیری اخیر بین مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی طالبان گفته است که مسأله حل شد و «الآن  وضعیت در مرزهای ایران و افغانستان آرام و ترددها در حال انجام است.»

مسئولان گمرک اسلام‌قلعه نیز گزارش‌ها در مورد توقف فعالیت این گمرک را رد کرده‌اند.

از صبح امروز، ویدیوهایی از یک کاروان نظامی طالبان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و گفته می‌شود که این کاروان از شهر هرات به سمت مرز اسلام‌قلعه، یکی از مرزهای پرتردد با ایران، در حرکت است.

اما تا اکنون هیچ منبع مستقلی حرکت کاروان نظامی طالبان از هرات به سمت مرز اسلام‌قلعه را تأیید نکرده است. مقامات و سخن‌گویان طالبان نیز در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

وزیر داخله‌ی ایران در سخنان امروز خود با اشاره به این درگیری گفته است: «متأسفانه تا اکنون چند نوبت اتفاقات از این دست داشته‌ایم، به مسئولان طالبان و افغانستان توصیه می‌کنیم که دقت کنند و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد.»

او افزوده است که شماری از مقامات رده پایین طالبان که «اظهارات بی‌جا و غیرمنطقی» علیه ایران داشته‌اند برکنار شده‌اند.

احمد وحیدی همچنین گفته است که «اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت‌وگو باید حل و فصل شود».

پس از این درگیری، سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان نیز تأکید کرده بودند که این گروه خواستار جنگ با همسایگان نیست و گفت‌وگو و مذاکره را «راه‌حل معقول» برای هر مشکلی می‌دانند.