پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف عبدالله

گپ وگفت تیلیفونی عبدالله و پمپئو

۱۲ قوس ۱۳۹۸

روزنامه آن‌لاین سیاه وسفید:

به نقل از اعلامیه، دو طرف در این گفپ وگفت همچنان در مورد سفر اخیر دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا به کشور بحث کرده‌اند. سپیدار اما جزئیاتی بیشتر از این صحبت تیلیفونی بیرون نداده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در یک تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا در مورد صلح و انتخابات افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست اجراییه به نشر رسیده، آمده است که این گفت‌وگو شب گذشته (دوشنبه، ۱۱ قوس) صورت گرفته است.

به نقل از اعلامیه، دو طرف در این گفت‌وگو همچنان در مورد سفر اخیر دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا به افغانستان بحث کرده‌اند. ریاست اجرایی کشور اما جزئیاتی بیشتر از این صحبت بیرون نداده است.

این در حالی است که رییس‌جمهوری امریکا پنج‌شنبه شب گذشته (۷ قوس) در یک سفر غیرمنتظره وارد پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل شد و مراسم «شکرگزاری» را با نظامیان امریکایی به جا آورد.

او در جریان سفرش گفته بود که امریکا مذاکرات صلح با گروه طالبان را از سر آغاز کرده است. آقای ترمپ تأکید کرده بود که این گروه اکنون طرفدار توافق صلح و برقراری آتش بس می‌باشد و می‌خواهند توافقی صورت گیرد.

رییس‌جمهوری امریکا افزوده بود خواهیم دید که آیا طالبان می‌توانند به توافقی برسند یا نه. او گفته بود: «اگر برسند که رسیدند، اگر نرسیدند هم اشکالی ندارد.»

ترمپ گفته بود که پیشتر امریکا می‌خواست با طالبان به توافق برسد، اما پس از آن‌که طالبان یک سرباز امریکایی را کشتند، این کشور از توافق با آنان خودداری کرد. او گفت که در شش ماه اخیر در مذاکرات با طالبان پیشرفت بزرگ به‌دست آمده است.

از سویی هم، روند انتخابات افغانستان نیز در محور گفت‌وگوی تلفنی رییس اجرایی با وزیر خارجه امریکا بوده است. این در حالی است که اخیرا هواداران دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری آقای عبدالله در چندین ولایت دست به اعتراض زده‌اند.

خواست این معترضان باطل‌شدن حدود ۳۰۰ هزار رأی جنجالی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور می‌باشد. کمیسیون مستقل انتخابات اما در پاسخ گفته است که پیش از بررسی و تفتیش، نمی‌تواند آرا را باطل کند.