پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

راه اهن خواف

هیأت امارت اسلامی با رئیس راه‌آهن ایران درباره‌ی آماده‌سازی خط آهن خواف-هرات گفت‌وگو کرد

۲۴ جوزا ۱۴۰۱

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران با ملا بخت‌الرحمان شرافت، رئیس راه‌آهن افغانستان درباره‌ی از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران-ایرنا، آماده‌سازی خط آهن خواف-هرات برای تردد قطار نیز از محور بحث دو طرف بوده است.

مدیرعامل راه‌آهن ایران گفته است که عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف-هرات وجود دارد و بر تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی افغانستان تأکید کرده است.

صالحی گفته است: «کشور ایران و افغانستان مزیت‌های بسیار زیادی دارند اما از این مزیت‌ها به‌ درستی استفاده نشده و از عقب‌ماندگی کشورهای ما، دشمنان خوشحال می‌شوند».

رئیس اداره راه‌آهن طالبان خواستار همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران برای بازسازی و تکمیل هرچه سریع‌تر قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آغاز دوباره‌ی برنامه‌های آموزشی و فنی برای کارکنان راه‌آهن افغانستان شده است.

خط آهن هرات-خواف در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه‌ی این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. قطعه چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن آغاز شده بود؛ اما گفته می‌شود پس از تحولات اخیر متوقف و بخشی از تجهیزات آن تخریب شده است.

این خط آهن در ماه قوس سال ۱۳۹۹ توسط رؤسای‌جمهور پیشین ایران و افغانستان افتتاح شده بود.