پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف ارگ خوبش

ارگ: با عاملان آلودگی هوا برخوردجدی می‌شود

۰۲ جدی ۱۳۹۸

 اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دستور داد، با عاملان درجه یک آلودگی هوا در شهر کابل برخورد جدی شود.

روزنامه آن لاین سیاه وسفید :

غنی گفت، مالکان شهرک‌های کلان در کابل، مالکان بلند منزل‌ها، خشت‌پزی‌ها، حمام‌ها، سالون‌های عروسی، فابریکه‌های (کارخانه) تولیدی و سایر تجارت‌ها، عاملان اصلی آلودگی هوا می‌باشند که به خاطر منفعت شخصی‌شان، حیات جمعی مردم کابل را به خطر مواجه ساخته اند.

براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی تاکید کرد: «هیچ استثنایی در این مورد قابل قبول نیست؛ من شخصا در قسمت کسانی که به خاطر منافع شخصی حیات جمعی مردم ما را به خطر می‌اندازند قاطع هستم و از هیچ اقدام قانونی که باعث مسئولیت‌پذیری افراد در مقابل جامعه شود، دریغ نخواهم کرد».

وی به وزارت امور داخله افغانستان دستور داد، در صورتی که عاملان درجه یک آلودگی هوا از توصیه‌های شاروالی کابل و اداره‌ی ملی محیط زیست مبنی بر تغییر مواد سوخت و نصب فلترهای تصفیه دود تخلف کنند، با آن‌ها در همکاری با دادستانی کل، برخورد جدی قانونی صورت گیرد.

رییس جمهوری افغانستان به ریاست ترافیک کابل نیز دستور داد، برای جلوگیری از تردد وسایطی که به گونه‌ی بی‌رویه دود تولید می‌کنند، اقدامات عاجلی روی‌دست گرفته شود و این ریاست مؤظف است تا تطبیق این برنامه را از وسایط دولتی آغاز نماید.

محمد اشرف غنی گفت: «ما برای جلوگیری از آلودگی هوا برنامه‌ی پنج‌ساله داریم، اما در کنار برنامه‌ی دراز مدت، به اقدامات عاجلی نیاز داریم تا در نتیجه‌ی آن بتوانیم کابل را به یک محیط سالم و قابل تنفس برای شهروندان مبدل سازیم؛ فضای کابل برای شهریان کابل کشنده شده و این وضعیت وخیم نیاز به اقدامات عاجل و عملی دارد».

غنی اضافه کرد، حکومت مسئول است و باید در تطبیق هر پلان برای منفعت عامه پیشقدم شود، بناً دوایر دولتی مکلف اند تا از استفاده از مواد سوخت غیر معیاری در ادارات دولتی جلوگیری کنند و این کار از ارگ ریاست‌جمهوری آغاز شده است و تمام دوایر دولتی پلان استفاده از انرژی آفتابی را در تسخین و تنویر ادارات دولتی روی‌دست گیرند و عملی سازند.

وی علاوه کرد، در مورد استفاده از انرژی آفتابی با شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی انرژی آفتابی بحث جریان دارد و در آینده‌ی نزدیک، برنامه‌ی استفاده از انرژی آفتابی در ادارات دولتی آغاز می‌شود.

محمد اشرف غنی دستور داد: «یک شماره تماس در دفتر ریاست‌جمهوری و یک شماره تماس در وزارت داخله ایجاد شود تا در صورت غفلت و یا فساد مامورین حکومت در تطبیق این پلان، مردم بتوانند مستقیماً پیام خود را به ریاست‌جمهوری برسانند».

قابل ذکر است که سایت «Air Visual»، بتاریخ اول دسامبر 2019 اعلام کرد، شهر کابل پایتخت افغانستان اخیراً بیشترین میزان آلودگی هوا را داشته و از این لحاظ در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.