تابوت

امریکا و بریتانیا: هزاره‌ها در افغانستان هدف‌مند کشته می‌شوند

۱۲ اسد ۱۴۰۰

سفارت‌های بریتانیا و امریکا در کابل، گفته اند که شهروندان هزاره‌ی افغانستان، همواره از سوی داعش و طالبان، به گونه‌ی هدف‌مند کشته می‌شوند.

روزنامه سیاه و سفید:

در اعلامیه‌ی مشترکی که روز سه‌شنبه -۱۲ اسد-، از سوی این دو سفارت نشر شده، با اشاره به کشتار بیش‌تر از ۴۰ غیرنظامی در ولسوالی مالستان ولایت غزنی توسط طالبان، آمده است که اگر این رویداد تأیید شود، از جمله‌ی جرایم جنگی شمرده خواهد شد.

در اعلامیه، تأکید شده است که موارد نقض حقوق بشر در افغانستان، باید مورد بررسی قرار گیرد.

هم‌چنان سفارت‌های بریتانیا و امریکا، گفته اند که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، باید هرچه زودتر آتش‌بس فوری در افغانستان برقرار شود.

جنگ‌جویان طالب، در ۱۹ سرطان بر ولسوالی مالستان حمله کردند و در ۲۲ سرطان، کنترل این ولسوالی را به دست گرفتند.

جنگ‌جویان طالب، در جریان حمله و تسلط بر این ولسوالی، بیش‌تر از ۴۰ نفر را کشته اند که شامل نظامیان، غیرنظامیان، زنان و کودکان می‌شود. به گفته‌ی باشندگان ولسوالی مالستان، طالبان هم‌چنان با غارت اموال مردم، خانه‌ها و دکان‌های شان را به آتش کشیده اند.

در حمله‌ی طالبان بر ولسوالی مالستان، هزاران نفر از خانه‌های شان آواره شده اند و در حال حاضر، صدها خانواده که بیش‌تر اعضای آن زنان و کودکان اند، در شرایط بد، به مناطق هم‌جوار مالستان و شهر کابل پناه برده اند.

چند روز پیش، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گزارش داد که در جریان شش ماه ‏نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۰ حمله‌ی هدف‌مند علیه شهروندان شیعه/هزاره‌ی افغانستان ثبت ‏شده که در نتیجه‌ی آن، ۱۴۳ غیرنظامی کشته ‏شده و ۳۵۷ نفر دیگر زخم برداشته اند.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر، حملات مرگ‌بار تروریستی در غرب کابل افزایش یافت و ‏قربانیان آن نیز، غیرنظامیان هزاره و شیعه‌مذهب افغانستان بوده اند.‏