پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

طلا فروش

بازار بی‌رونق طلا فروشی در افغانستان

۱۷ ثور ۱۴۰۲

کاهش ۶۰ درصدی فروش طلا بخاطر وضعیت نامناسب اقتصادی و فقر مردم ، طلا فروشان  از نبود فروشات طلا شکایت دارند

بیشتر از یک سال میشود که زرگران و فروشنده های مرکز خرید زیور آلات از نبود بازار خرید شکایت دارند وضعیت نامناسب اقتصادی و فقر مردم باعث شده اکثریت فروشنده ها ضرر کند. زرگران از کاهش ۶۰ درصدی فروشات صحبت میکند که در مدت بیشتر از یک سال اتفاق افتاده است. طلا و جواهرات گران قیمت با اینکه برای تزیین و زیبایی محسوب میشود در کنارش یک سرمایه است که برای تجارت پیشه ها و زرگران از اهمیت بالای برخوردار است با افزایش نرخ مواد خوراکی و وسایل معیشت زندگی مردم به فروش جواهرات خود روی آورده است چون هیچ سرمایه و شغل برای تهیه مواد لازم زندگی خود را ندارد.
حمیدالله زرگر باشند شهر کابل که در یک مرکز خرید کار میکند میگوید که میزان فروش بسیار کم شده است در سابق درآمد بسیار خوب داشتیم ولی فعلا مردم شرایط خرید زیورآلات را ندارد و شغل ما هم دیگر رونق ندارد.

صفیه دختر خانم که برای فروش انگشتر و گردنبند خود آمده است میگوید سابق در یکی از مکتب‌های کابل استاد بودم معاش داشتم میتانستم احتیاجات زندگی خودم را برآورده کنم ولی با مسدود شدن مکاتب دخترانه من هم خانه نشین شدم و مجبورم که زیور آلات خودم را بفروشم.
هادی یکی از باشنده های شهر میگوید فقر و نبود شغل بالای زندگی همه مردم تاثیر زیاد گذاشته وقت زمینه کار هر روز محدود میشود و مردم نمیتواند احتیاجات خود را برآورده کند مجبور است دست به فروش سرمایه های زندگی خود بزند که این میتواند زنگ خطر باشد که چقدر شرایط زندگی برای مردم تنگ شده که میتواند در آینده مشکلات زیاد برای همه بوجود بیاورد.

این در حالی است که در چندین سال گذشته مردم به یک سطحی از  متوسط زندگی رسیده بود هر روز وضعیت زندگی در افغانستان بهبود پیدا می کرد و قشر مرفه در جامعه افزایش می‌یافت ولی با روی کار آمدن دولت جدید در کشود اکثریت شغل ها از بین رفت و فقر در جامعه افزایش یافت.
تاثیر وضعیت اقتصادی بد بالای همه شغل ها و کسبه کاران گذاشته است از جمله فروش طلا که به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است مردم بیشتر از خرید به فروش جواهرات روی آورده است .

سکینه ناصری