اشراف امبولانس کرونا دار

برگشت کرونا در افغانستان؛ نُه تن جان باختند

۰۲ جوزا ۱۴۰۲

سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارشش می‌گوید که موارد مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

در گزارش این سازمان که ماه اپریل سال جاری را بررسی کرده و امروز (سه‌شنبه، ۲ جوزا) منتشر شده آمده است که در  این ماه نُه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان جان داده‌اند، درحالی که در ماه مارچ چهار نفر جان داده بودند.

در گزارش این نهاد آمده است که در ماه اپریل ۱۸ هزار و ۴۹ آزمایش ابتلا به بیماری کرونا در آزمایشگاه‌های عمومی افغانستان انجام شده است که افزایش ۵۰.۷ درصدی را نسبت به ماه مارچ نشان می‌دهد.

سازمان جهانی صحت گفته است که میزان موارد مثبت ویروس کرونا نیز از ۱۰.۷ درصد در ماه مارچ به ۲۷.۴ درصد در ماه اپریل، افزایش یافته است.

این سازمان در گزارش خود گفته است که در جریان ماه اپریل سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۹۶ هزار نفر در افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و میزان افرادی که حداقل یک دوز این واکسین را دریافت کرده‌اند به ۳۷.۴ درصد افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی سازمان جهانی صحت، در حال حاضر در ۸۰۰ محل ثابت در سراسر افغانستان، برای افراد بالغ، واکسن کرونا ارائه می‌شود.

افزایش ابتلا به سیاه‌سرفه

سازمان جهانی صحت در گزارش خود گفته است که موارد مشکوک ابتلا به بیماری «سیاه‌سرفه» نیز در ماه اپریل سال جاری میلادی ۶۷.۸ درصد افزایش یافته است.

این سازمان گفته است که در ماه اپریل ۹۹ مورد مشکوک ابتلا به بیماری سیاه‌سرفه ثبت شده است، درحالی که در ماه مارچ، ۵۹ مورد ثبت شده بود.

در گزارش سازمان جهانی صحت آمده است که در مجموع یک‌هزار و ۲۶۲ مورد مشکوک به ابتلا به بیماری سیاه‌سرفه در افغانستان گزارش شده است که ۵۹۹ مورد آن زنان و ۹۰۳ مورد آن کودکان زیر پنج سال هستند.

شیوع تب دنگی در ننگرهار

سازمان جهانی صحت می‌گوید که در ماه اپریل سال جاری میلادی ۶۱ مورد مشکوک ابتلا به «تب دنگی» گزارش شده است که همه‌ی آن از ولایت ننگرهار بوده است.

این نهاد در گزارش خود گفته است در ماه اپریل یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در ولایت ننگرهار جان داده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، میزان ابتلا به تب دنگی در ماه اپریل در مقایسه با ماه مارچ، ثابت بوده است.

افزایش ابتلا به اسهال آبکی حاد

سازمان جهانی صحت در گزارش خود آورده است که در ماه اپریل میزان ابتلا به اسهال آبکی حاد همراه با کم‌آبی بدن، ۴ درصد افزایش یافته و ۱۴ مورد مرگ مرتبط به این بیماری ثبت شده است.

در این گزارش آمده است در ماه اپریل، ۱۲ هزار و ۵۵۵ مورد ابتلا به اسهال آبکی حاد همراه کم‌آبی بدن در افغانستان گزارش شده است.

ارائه خدمات

سازمان جهانی صحت در گزارش خود گفته است که در ماه اپریل به ۵۸۷ هزار و ۶۳۵ نفر در سراسر افغانستان خدمات صحی ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است که در این ماه، به حدود ۹ هزار و ۷۹۸ نفر خدمات مراقبت از تروما و به ۳۹ هزار و ۴۲۸ نفر خدمات توان‌بخشی پس از تروما ارائه شده است.

سازمان جهانی صحت افزوده است که به ۲۴۱ کارمند صحی در مورد عفونت حاد تنفسی در مناطق جنوبی، در مورد تب دنگی در مناطق شرقی و در مورد اسهال آبکی حاد در مناطق مرکزی افغانستان، خدمات آموزشی ارائه کرده‌اند.

این نهاد گفته است در ماه اپریل ۲۹.۷۵ متریک تُن تجهیزات طبی و غیرطبی به ۱۶۷ مرکز صحی در سراسر افغانستان فراهم کرده که از آن یک‌میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۵۰ نفر مستفید شده‌اند.

سازمان جهانی صحت گفته است که در حال حاضر این نهاد تمام هزینه‌های پنج شفاخانه، ۱۰ مرکز درمان بیماری‌های عفونی، یک مرکز توان‌بخشی و ۲۰۵ مرکز مراقبت‌های اولیه صحی را در مناطق محروم ۲۹ ولایت افغانستان پرداخت می‌کند.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، ارائه‌ی خدمات صحی به شهروندان کشور با چالش‌های متعدد مواجه شده و نظام صحی در آستانه‌ی فروپاشی قرار گرفته است.