پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف طیاره بوئینگ

تهران پذیرفت که سقوط طیاره‌ی اکراینی کار پدافند هوایی این‌کشور است

۲۱ جدی ۱۳۹۸

تهران ساعتی پیش اعلام کرد که حادثه‌ی سقوط طیاره اوکراینی در نزدیکی تهران، در پی خطای انسانی روی داده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه در محمود آباد شهریار سقوط کرد و تمام سرنشینان آن که ۳۲ نفر از آنها اتباع دیگر کشورها بودند، جان باختند.

پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را دنبال کنید.

رئیس جمهوری اوکراین خواستار مجازات عاملان شد

ولادیمیر زلانسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه خواستار مجازات عاملان سقوط هواپیما و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان شد. وی در با انتشار پیامی در فیسبوک از ایران خواست تا «عدالت» را برای عاملان حمله اجرا کند.

واکنش حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران از این اشباه فاجعه‌بار بسیار متاسف است».

او ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه، اعلام کرد که به کلیه دستگاه‌ها ذی‌ربط دستور داده است که «تمامی اقدامات را برای جبرای، همدردی و دلجویی از خانواده جان‌باختگان انجام دهند».

او با اشاره به کشته شدن اتباع خارجی در این حادثه نیز نوشت: «وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می‌آورد.»

حسن روحانی افزود: «این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.»

واکنش وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ضمن عذرخواهی، آمریکا را عامل شرایط بحرانی منجر به هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی دانست.

آقای ظریف در پیامی توییتری نوشت: «روزی غم‌انگیز. نتایج اولیه تحقیقات داخلی نیروهای مسلح نشان داد که خطای انسانی آنهم در زمانی بحرانی به دلیل ماجراجویی‌های آمریکا باعث وقوع فاجعه شده است. تاسف، عذرخواهی و تسلیت عمیق ما به ملت‌مان، خانواده‌های قربانیان و به ملت‌هایی که از این حادثه آسیب دیده‌اند.»