پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف موشک ایرانی

جنگ چکشی میان اسرائیل و ایران ـ آیا دود این جنگ به‌چشم افغانستان خواهد رفت ؟

۰۹ جدی ۱۳۹۸

تهران و تل‌اویو؛ درطولِ تاریخِ منقاشاتِ استراتیژیکِ شان، تا این‌پیمانه درآستانه‌ی یک جنگِ تمام‌عیار، مقابل هم قرار نگرفته اند. چنانچه آموس یادلین رئیس اسبقِ هیئت مدیره‌ی بخش اطلاعاتِ نظامی در نیروهای دفاعی اسرائیل، در مصاحبه‌ی اخیرش گفت: «من از سال ۱۹۶۷ تا کنون وضعیتی به این خطرناکی ندیده‌ام.»

آنالیز شرایط استراتژیکِ اسرائیل نشان می‌دهد که این کشور آماده‌ی رویارویی نظامی با ایران است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، سرگرم تنازع بقاست و دراین جنگ نقشی فعال‌را بر عهده گرفته نمی‌تواند. دست ایران درمعادلات جدید عراق تاجایی کوتاه شده است و ملی گرایانِ شیعی عراق چون مقتدی صدر تمایل هم‌کاری نظامی با ایران ندارد. بنابراین، چنین فرضی که ایران به تنهایی با اسرائیل روبه‌رو می‌شود، سناریویی طلایی برای امریکا است و امریکایی‌ها در تلاش ساختن فرصت حمله، برای اسرائیل است که یک‌بار و برای همیشه اسرائیل قوانین جدیدی برای بازی وضع کند وخط قرمزهایش‌را در سوریه تحکیم کند -خط قرمزی که برمبنای آن حضور ایران در سوریه تحمل نخواهد شد.

حمله‌ی نظامی دیشب امریکا به مواضع کتائب حزب الله وحشدالشعبی، در سوریه وعراق وهشدارجدی رهبر”حشدالشعبی” به امریکا، ارابه های چرخشِ مرگبار این جنگ‌را سریع‌ترساخت و حالا امریکا با اقمارش درمنطقه منتظر کوچک‌ترین عکس‌العمل ایرانی‌ها توسط پراکسی هایِ نظامیِ ایرانی درکل منطقه است. تا اسرائیل را وراد یک جنگ «چکشی» تمام‌عیار به‌هدف نابودسازیِ سکوهای موشک‌زن  و زرادخانه‌های اتومی در خاکِ ایران سازد.

این،وضعیت مسلط و جوحاکم بر حوزه‌های جنگِ نیابتیِ امریکا و ایران با ابزار “بومی ـ منطقه‌ای” این دو کشور درکلِ منطقه است که در صورت این تقابل، پیش‌فرض‌های اولیه می‌تواند با شلیکِ صدها یا هزاران موشک از جانبِ طرفین درمنطقه، دود شود و به هوا رود.

چنانچه جنرال اویو”کوخاری” رئییس ستاد مشترک اردوی اسرائیل از احتمال یک جنگ محدود با ایران خبرداد و بنیامین”نتانیاهو” بلا فاصله پس از حملات امریکا به عراق و سوریه گفت که ایران در هیچ جایی مصئون نیست.

امریکا برای ایجاد توازنِ منطقی در منطقه، پس از مانورِ نظامی سه‌جانبه‌ی روسیه، چین و ایران درعراق وسوریه ضربِ شصت به رقبای استراتیژیک خوش نشان داد و حالا توپ درمیدان ایران است که چه واکنشی نشان می‌دهد ؟

 آرامش قبل از طوفان؛ دراردوگاه ایرانی‌ها حاکم است و هرلحظه احتمالِ عکس العمل ایران در دایره‌ی نفوذش درخاورمیانه وجنوب آسیا می رود، چنانچه الحدث امروز گزارش داد که امریکا سفارتش‌را در بغداد تخلیه کرده است و برخی گزارش‌های تازه‌ی دیگر نشان میدهد که نیروهایِ نظامیِ امریکایی، در اطراف این سفارت مستقرشده اند .

ایران درجنگ زمینی با امریکا دست بازتر دارد چون میدان‌های جنگ که حضورِ نظامیِ امریکایی‌ها در آن قابل توجه است در تیررس موشک‌های ایرانی و نیروهای وفاداربه ایران، دو کشورهمسایه‌ی ایران یعنی افغانستان وعراق و تاجایی درامارات متحده‌ی عربی قرار دارد.

آیا ایران درافغانستان واکنشی نشان خواهد داد؟

چنانچه چندی قبل امیرعلی “حاجی‌زاده” از قومندانان ارشدِ سپاه گفته بود که امریکا در کشورهای همسایه گوشتِ زیرِ دندانِ ماست، تکان بخورند می‌زنیم !

تحلیل‌های استرافوریک نشان می‌دهد که در صورت شعله‌ورشدن چنین جنگی، تهران با تمام قوا به‌تمام پایگاه های امریکا درمنطقه حمله خواهد کرد و درچنین وضعیتی افغانستان بازنده‌ی اصلی این جنگ خواهد بود. کشورهای که امریکا در آن پایگاهِ نظامی دارد. امریکا سامانه‌ی موشک‌های دفاعی ضد راکتِ پاتریوت‌را مستقر کرده است ولی؛ در افغانستان که حضورنظامی فعال و چندین پایگاه نظامی دارد هیچ گنبدآهنینی برای مهارموشک‌های نقطه‌زن و شیمیایی ایرانی ندارد.