پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

کرزی

حامد کرزی و رویای احیای امپراطوری درانی!

۱۲ جوزا ۱۴۰۱

حامد کرزی فرزند عبدالاحد کرزی از قوم پشتون و از قبیله پوپلزی است که در سال 1957 م در قریه کرز در نزدیکی شهر قندهار متولد گردید. کرزی مکتب را در محمود هوتکی.سیدجمال الدین و لیسه حبیبیه فرا گرفته و و بعد از سپری نمودن کانکور به دانشکده حقوق و علوم سیاسی راه یافت و بعدا برای ادامه تحصیل به هندوستان رفت و سال 1988 از رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه سمله هند فارغ شد.

نویسنده: عزیزالله مبشر

حامد کرزی در دوران جهاد عضو جبهه نجات ملی به رهبری صبغت الله مجددی بود ودر حکومت مجاهدین در سال 1992-1994 به حیث معاون وزیر خارجه ایفای وظیفه کرده.

کرزی در اوایل دوره حکومت طالبان با این گروه همکاری داشت و به حیث نماینده طالبان در سازمان ملل برگزیده شد.ولیکن بعد از وقوع حادثه یازدهم سپتامبر و به دلیل سیاست های تند این گروه از طالبان فاصله گرفت و جدا شد و در پاکستان به سازماندهی نیرو هایش علیه طالبان پرداخت.

بخش اول:

کرزی چگونه به ریاست حکومت موقت رسید؟

کرزی بعد جدایی از طالبان به قندهار و ارزگان آمد و با بزرگان قوم اش علیه طالبان به جنگ پرداخت و چند بار نزدیک بود کشته  شود در این جنگ یک تیم یازده نفری سیا کرزی را همراهی میکرد.چند چیز کرزی را به ریاست حکومت موقت رساند.

الف =بر اساس هدف و دستور آمریکایی ها علیه طالبان به جنگ پرداخت.

ب= ارتباط نزدیک با ظاهر شاه داشت یک تن از مشاوران رسمی شاه بود و ریاست هئیت های اعزامی ظاهرشاه را به آلمان.انگلیس.فرانسه.روسیه.امریکا.ترکمنستان.ترکیه.پاکستان و هندوستان را به عهده داشت از سوی پدرش از دوستان نزدیک شاه بود.

در جلسه بن ظاهرشاه پشت پرده از کرزی حمایت میکرد.حمایت آمریکا نیاز به توضیح ندارد.کرزی به کرسی حکومت موقت تکیه میزند. قبل از این افغانستان در انزوای سیاسی قرار داشت.بعد از سقوط طالبان جامعه جهانی به رهبری امریکا توجه قابل ملاحظه به دولت سازی و ملت سازی شد ولی سیاست های کرزی دیر طول نکشید که تغییر کرد هراس از اتحاد شمال باعث شد کرزی به احیای مجدد تحریک طالبان رو آورد.

وزیر اسبق دفاع امریکا رابرت گیتس در خاطرات خود مینویسد که کرزی  در یک نشست  محرمانه در ارگ از وی خواسته بود در از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها به من همکاری کنید. رابرت گیتس میگوید کرزی افزود بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان. حداقل دستم را در تقویت طالبان باز بگذارید تا بتوانم از این طریق جنگ سالاران را از بین ببرم. دندغوری بغلان در اولین فرصت پس از کناره گیری کرزی دوران حکومت وحدت ملی بدست طالبان افتاد.

 جامعه جهانی به رهبری امریکا میلیاردها دالر برای ملت سازی و دولت سازی مصرف کرد و این باعث شد افغانستان از انزوای سیاسی بیرون شده و یکی از کشور های قابل توجه قرار گیرد و افغانستان در 58 کشور جهان نمایندگی دیپلماتیک داشت پس نمیتوان افغانستان پس از 2001 را کشور فاقد استقلال دانست.

تقابل کرزی بعد از 2009 با امریکا شدید شد و تا آنجا پیش رفت که طالبان در اکثر نقاط افغانستان نفوذ قابل ملاحظه داشت و بعضی افراد کلیدی حکومت قبلی طالبان را تحت نام صلح در کابل فرصت زندگی داد و این دقیقا مشروعیت بخشی دولت در دل دولتی بود که خود در رهبری آن قرار داشت.کرزی تقابل های سیاسی کرزی با امریکا و تمایل به کشور های منطقه تا آنجا رسید که کرزی از امضای پیمان استراتژیک سر باز زد.

با به قدرت رسیدن رسیدن اشرف غنی فرصت بیشتر پیدا کرد تا به رویاهایش فکر نماید.

در این دوره کرزی رسما وظیفه نداشت و پشت پرده رهبری اپوزیسیون دولت در دل دولت را بازی میکرد در اولین گام گلبدین حکمتیار را با حکومت آشتی داد و زمینه سازی میکرد تا بخش از طالبان را نیز زیر چتر صلح با خود همگام نماید.چون طالبان خود را یگانه تحریک ضد امریکا میدانیست و این برای کرزی یک فرصت بود که خود نیز نزدیکی با کشور منطقه مانند چین.روسیه و ایران را پیش گرفته بود.مهمترین این رابطه با ایران بود که عملا از طالبان حمایت میکرد چون پول های هنگفت را ایران از ولایات تحت حاکمیت طالبان با خرید و قاچاق مواد مخدر بدست میاورد که هزینه های جنگ علیه اسرائیل و امریکا در خارمیانه را از این طریق مهیا میکرد.

در این دوره ایران تحت شدیدترین تحریم های جهانی قرار داشت و یکی از کشور های که برای تامین هزینه جنگ نظامی و برنامه هسته ای آن موثر تمام می شد قاچاق مواد مخدر افغانستان توسط ایران به اروپا و کشور های آمریکای لاتین بود.در این زمینه کرزی بارها امریکایی ها را متهم میکرد  که زراعت افغان را ها شما با پاشیدن ادویه از بین میبرید بخش از همسوی کرزی با ایران در همین مرحله است.

کرزی عملا میدانیست که امریکا بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در سال 2011 دیگر نیازچندان به افغانستان ندارد.

چرا کرزی برای احیای امپراطوری درانی می اندیشد؟

دو وجه کرزی و احمدشاه ابدالی.

1 کسب مشروعیت حکومت به گونه سنتی یعنی لویه جرگه.

2 ساختار سیاسی اجتماعی و محلی براساس قبیله یا همان ارباب رعیتی.

بخش دوم:

سقوط دولت جمهوری اولین مرحله احیای امپراطوری!

حشمت غنی احمدزی برادر اشرف غنی در گفتگوی با افغانستان انترنیشنال از نقش کرزی در براندازی نظام جمهوری پرده برداشت و گفت شما بروید اسناد را ببینید طبق شواهد تماس تیلفونی کرزی ساعت ده قبل از ظهر پانزدهم اگست به نمایندگی طالبلن در قطر تماس گرفته که اشرف غنی کشور را ترک کرده در حالیکه طبق گزارش ها شام پانزدهم اگست اشرف غنی بعد از ظهر کشور را ترک کرد بود.

یکی از مشاورین شورای امنیت نیز در گفتگو با همین رسانه گفت زمان که خلیل الرحمن حقانی  به مشاور امنیت ملی حمدالله محب تماس میگیرد و می پرسد کی حکومت را تحویل میدهید؟

مشاور امنبت ملی برای مشورت به نزد امریکایی ها میرود که بررسی نماید خلیل الرحمن حقانی از کجا تماس گرفته.امریکایی ها تایید می کند که حقانی از کابل تماس گرفته و نیرو های نظامی این شبکه نیز حضور قابل ملاحظه دارد.

شام پانزدهم اگست کرزی در یک گفتگوی کوتاه با بی بی سی گفت وی بعد ترک اشرف غنی از افغانستان محافظین ریاست جمهوری به وی اطلاع داد که اشرف غنی کشور را ترک کرده.کرزی به ملا عبدالسلام ضعیف تماس میگیرد و خواستار ورود نیروهای طالبان  میشود که پشت دروازه های کابل توقف کرده بود.

 اگر گروه حقانی بنا بر گفته های امریکایی ها در کابل حضور قابل ملاحظه داشتند پس کرزی از چه چیزی هراس داشتند که تماس میگیرد تا نیروهای طالبان وارد شهر کابل شود؟

از سوی دیگر کرزی هیچ موقف حکومتی نداشت و داکتر عبدالله رئیس شورای صلح در کابل حضور داشت پس کرزی بر اساس کدام موقف و دلیل خواستار ورود نیروهای نظامی طالبان به شهر کابل شده؟

9 ماه از سقوط حکومت جمهوری میگذرد کرزی عملا امپراطور و طراح سیاست های پشت پرده طالبان بود.در آخرین مرحله سراج الدین حقانی را نیز چتر خود آورد و در گفتگو با خبرنگار سی ان ان از وی تمجید کرد.

بخش سوم:

کرزی برای احیای امپراطوری به کمک کدام کشور بیشتر نیاز دارد؟

ازنگاه نظامی و دفاعی به ایران چون در زمان حکومت وی ایران در سوریه جنگ را آغاز کرد و ایشان هیچگونه واکنش علیه حکومت دوازدهم ایران نشان نداد که چرا از مهاجرین افغانستان.ایران برای اهداف و جنگ نظامی اش در سوریه و خاورمیانه استفاده میکند.

از نگاه تقابل با پاکستان و داعیه پشتونخواهی به هندوستان و روسیه بیشتر از پیش دست دراز خواهد کرد.زیرا دولت جدید پاکستان آمریکایی است.

از نگاه اقتصادی به چین.زیرا چین فعلا تنها کشور است که خواهان سرمایه گذاری در افغانستان است.

ایران در احیای امپراطوری و رویای کرزی از نزدیک همکاری میکند.

الف. سکوت کرزی در قبال سرنوشت مهاجرین که ایران از آنها در خاورمیانه استفاده قابل ملاحظه کرد.

ب. کرزی از 2001 به این طرف روابط تنگاتنگ با رژیم ایران داشت و دارد.همچنان کسب درامد میلیارد ها دالر از تولید مواد مخدر افغانستان تحت حکومت حامد کرزی که مصارف بیشترین برنامه های نظامی و هسته ای ایران را تامین میکرد. فرشاد متقی مجری برنامه راپرتاژ تلویزیون منوتو با یکی ازافسران سابق نیروی اطلاعات سپاه این راز را افشا کرد.

ج. القاعده  در احیای این امپراطوری نقش مهم بازی میکند روابط این سازش حکمتیار به دوش دارد.ایشان بارها گفته فروپاشی رژیم طالبان اوضاع را بدتر میکند و این سخنان خود را بعد از سفر محرمانه که به ایران داشت ابراز میکند.شورای محرمانه و افراد کلیدی القاعده نیز در ایران و زیر سایه سپاه است.

د. کرزی خوب میداند برای احیای امپراطوری ابدالی چگونه بازی کند.هیچ کشور برای دوره گذار به هیچ کس و هیچ جناح اعتماد نخواهد کرد جز کرزی.همانطور که در یک پیام اش پس سقوط جمهوریت به حکومت امریکا گفت اگر واقعا نگران  امنیت خود و جهان هستند در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری کند.برای کرزی طالبان هم مسوولین فعلی و هم مردم است.

دوباره تکیه زدن کرزی به قدرت و بیرون آمدن وی از پشت پرده به صحنه سیاسی به کمک رژیم ایران و چین و کسب مشروعیت سیاسی از طریق لویه جرگه و تقسیم قدرت سیاسی اجتماعی و ساختار محلی براساس سنتی ارباب رعیتی احیای امپراطوری احمدشاه ابدالی است.

احمدشاه ابدالی نیز به هند بار ها لشکر کشی کرد و تمام هزینه حکومتش را از طریق غنیمت جنگی تامین میکرد.کرزی نیزبرای احیای امپراطوری نیروی تهدید علیه جهان غرب با کمک  نظامی سپاه ایران که القاعده و از نگاه اقتصادی چین را در اختیار دارد.

القاعده و سپاه ایدئولوژی مشترک ندارد بلکه هدف مشترک دارد بیعت مجدد ایمن الظواهری با رهبر طالبان  اتحاد جدید منطقه ای علیه غرب را نشان میدهد.

منابع: از اسکندر مقدونی تا کرزی قندهاری.88 روز تا قندهار.خاطرات رابرت گیتس.یک مرد و یک موترسایکل.