پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف وحید عمر

خرقه‌ی مبارک در عوض هوتل شرایتون ـ پیش‌نهاد جالب وحیدعمر به طالبان

۲۷ قوس ۱۳۹۹

وحید عمر مشاور رئیس جمهور غنی در توییتی نوشت، دور دوم مذاکرات صلح با طالبان در ولایت قندهار در جنوب این کشور آغاز شود.

روزنامه سیاه و سفید :

عمر؛ در این سری، از تویتهایش چنین نوشت: «اکنون که هر دو تیم به خانه خود بازگشته اند. خوب است که دور بعدی مذاکرات در قندهار برگزار شود. ما از کابل و شما(طالبان) از اسلام‌آباد این زحمت را بکشید. در مسجد خرقه مبارک آمادگی‌ها را می‌گیریم».

او در ادامه نوشت، این مسجد «هوتل پنج ستاره نیست، اما از لحاظ تاریخ و تقدس برای یک صلح افغانی، اسلامی و پایدار مکان بهتری خواهد بود».

قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۱ از سرگرفته شود و آمریکا نیز تاکید کرده این دور مذاکرات باید در تاریخ تعیین شده و بدون تأخیر آغاز شود.

اما رئیس جمهور غنی دوشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ تاکید کرد، دور دوم مذاکرات صلح با طالبان باید در خاک این کشور برگزار شود.

غنی که در نشست کابینه در کابل صحبت می‌کرد گفت: «می‌خواهم به قوت اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان را در باره اینکه ما ترجیح می‌دهیم تا دور دوم مذاکرات صلح در افغانستان انجام شود را، تایید کنم».

او ادامه داد: «هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هرجایی از افغانستان را که آنها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند».

محمد اشرف غنی اظهار کرد: «وقت آن نیست که هوتل‌های مفشن پیش شرط همه گذاشته شود. ضروری است که همه‌ی مردم ببینند تا مذاکرات چگونه انجام می‌شود؟ روی کدام موضوعات تمرکز می‌شود و چرا؟».

رئیس جمهوری افغانستان علاوه کرد، افغان‌ها هم در خیمه و هم در سردی می‌توانند مذاکره کنند مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان پیشبرده شود.

ولی گروه طالبان با پیشنهاد محمد اشرف غنی مخالفت کرده و گفته است دور دوم مذاکرات صلح در دوحه قطر برگزار می‌شود.

شایان ذکر است این گفته‌ها در شرایطی مطرح شده که اولین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ در دوحه قطر آغاز شد. هیأت‌های مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان و طالبان اخیراً در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح توافق کردند.