پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

دوستم و خلیلی

خلیلی: دوستم از مردم هزاره عذرخواهی کند

۳۱ سنبله ۱۴۰۱

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی، با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به سخنان اخیر عبدالرشید دوستم،  اظهارات اخیر او را «ناسنجیده» خوانده  و گفته است که «پوف و پتاق» از خارج کشور درد مردم  را دوا نمی‌تواند.

در این اعلامیه همچنان آمده است که  آقای دوستم با اظهار ناراحتی از عدم اشتراک خلیلی در شورای جبهه مقاومت برای نجات افغانستان، اتهامات «ناروایی» را علیه او مطرح کرده است.

دوستم، در یک نشست مجازی به مناسبت سالروز کشته شدن برهاالدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح گفت که خلیلی به‌خاطر «چهارقِران پاکستان همه افتخارات یک ملت را زیر پاک کرد». دوستم افزود که خیلی از ترس پاکستان نمی‌تواند در جلسات شورای مقاومت اشتراک کند.

حزب وحدت اسلامی افغانستان در اعلامیه‌ی خود گفته است که این اظهارات دوستم «آن‌قدر غیرمنتظره و ناسنجیده بود که هر شنونده‌ای شک می‌کند که این سخنان از طرف یک رهبر گفته شده باشد».

این حزب گفته است: «دوستم باید بداند که حمله به خلیلی و تخریب شخصیت ایشان، حمله به یک آدرس معتبر سیاسی از جوامع محروم افغانستان و تخریب این آدرس است و پیامد آن،  نه تنها متوجه حزب وحدت اسلامی و جامعه هزاره می‌شود، بلکه کل جوامع محروم افغانستان را متأثر می‌سازد.»

حزب وحدت اسلامی افغانستان با تکذیب و تقبیح سخنان دوستم، از او خواسته است بابت این اظهارات ناسنجیده عذرخواهی کند.

این حزب گفته است که دوستم در این سخنان خود به تمام ارتباطات، علائق و سابقه همکاری میان دو جامعه هزاره و ازبیک و حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی پشت پا زده است.

حزب وحدت اسلامی افغانستان در ادامه گفته است که این حزب بر این باور است که سیاست «جنگ و ارعاب، یک سیاست ناکام است و جز تعمیق بحران و کشاندن کشور به جنگ‌های خانمان‌سوز قومی و فرقه‌ای نتیجه‌ای به همراه ندارد».

این حزب تأکید کرده است که افغانستان به‌عنوان خانه‌ی مشترک همه «افغان‌ها نیازمند تعامل و مشارکت همگانی درهمه عرصه‌ها است».

در اعلامیه‌ی حزب آمده است که سیاست جنگی به‌شمول اعلان جنگ از خارج کشور نه تنها درد مردم افغانستان  را درمان نمی‌تواند؛ بلکه مردم را آسیب‌پذیرتر می‌سازد: «تاوان این شعارها را مردم می‌دهند، کما اینکه تاکنون داده‌اند، بدون اینکه نتیجه‌ی مطلوب به همراه داشته باشد.»

این حزب بر تغییر وضعیت از طریق گفت‌وگوهای سیاسی تأکید کرده است.

حزب وحدت اسلامی افغانستان در عین حال گفته است که اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکنند و تمام تلاش‌های سیاسی به بُن‌بست برسد، مردم افغانستان برای همیش سکوت نخواهند کرد.