اشراف سرور دانش

دانش طالبان را به شانه خالی‌کردن از شریعت متهم ساخت

۱۹ میزان ۱۳۹۹

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان برای کسب قدرت از شریعت که شعار همیشگی شان بود، شانه خالی می‌کنند.

روزنامه سیاه و سفی :

آقای دانش که امروز (شنبه، ۱۹ میزان) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت طالبان اصرار دارند که موافقت‌نامه‌ی این گروه با امریکا مبنای مذاکرات و حل اختلافات در جریان مذاکرات باشد، در حالی که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان بر قرآن و شریعت به‌عنوان مبنای حل اختلافات تأکید دارد.

به گفته‌ی آقای دانش، دولت و مردم افغانستان در دین‌داری و شریعت‌مداری صادق‌تر و پابندتر از طالبان است. او تأکید کرد که در منطق و استدلال و جستجوی راه حل بدیل برای حل قضایای اختلافی نیز هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در موقعیت برتر قرار دارد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری علاوه کرد که منطق ادعای جهاد طالبان در حال حاضر پایان یافته است، چنانچه در سال‌های گذشته نیز ادعای جهاد این گروه غیرواقعی و توجیهی برای ادامه‌ی خشونت بود.

دانش افزود که اختطاف و کشتن مردم عام، کشتن عالمان دین، انتحار در مساجد و تخریب مکاتب، جاده‌ها و… نه تنها که جهاد نیست، بلکه ادعای جهاد طالبان علیه مسلمانان و جامعه اسلامی افغانستان بی‌خبری مطلق از شریعت و نص صریح قرآن و احکام سنت است. او نپذیرفتن آتش‌بس از سوی طالبان را نیز مخالفت آشکار با نص صریح قرآن دانست.

دانش همچنان گفت که طالبان پیوسته از نص قرآن و شریعت سرپیچی کرده و در همه چیز با دید تبعیض می‌بینند. او مشخصا به تبعیض طالبان در برابر زنان، پیروان مذاهب اسلامی و اقلیت‌های قومی در کشور اشاره کرد.

آقای دانش در بخشی از صحبت‌هایش گفت که جمهوریت چتر و خانه‌ی مشترک تمام مردم افغانستان است و به همین خاطر، مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در موقعیت بسیار برتر و منطق برتر قرار دارد.

به گفته‌ی او، حاضرنشدن طالبان در میز مذاکره در سال‌های گذشته و تأکید بر استراتژی نظامی، بهانه‌جوی طالبان برای آغاز مذاکرات حتا پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح با امریکا، تشدید خشونت، ترور، آدم‌ربایی، باج‌گیری‌ها، ره‌گیری، نپذیرفتن آتش‌بس و به بُن‌بست کشاندن مذاکرات کنونی با «اصرار بیجا در مورد بعضی از موضوعات طرزالعمل مذاکره» دولت افغانستان را در یک جایگاه برتر و طالبان را از نگاه منطق در یک موضع دفاعی قرار داده است.

او تأکید کرد که همه باهم باید در تمام تحولات صلح، جنگ و مسایل ملی یک‌دست بوده و طالبان را به پذیرفتن آتش‌بس قناعت بدهیم.

این همه درحالی است که حدود یک ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر گذشته است، اما تا کنون هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در مورد طرزالعمل رفتاری در جریان مذاکرات، به توافق نرسیده‌اند.

پیشبرد مذاکرات براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا – طالبان و حل اختلافات احتمالی بر مبنای فقه حنفی دو مورد اختلافی میان دو طرف است که تا کنون حل‌ناشده باقی مانده است.