پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

جبهه آزادی

دوساله‌گی طالبان؛ جبهه آزادی: تا آزادی می‌جنگیم

۲۴ اسد ۱۴۰۲

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به مناسبت دو سالگی حاکمیت طالبان بر کابل و افغانستان، خواهان ایجاد یک جبهه واحد برای مبارزه با «ستم و ظلم طالبان بر مردم افغانستان» شد. در همین‌حال جبهه آزادی افغانستان نیز گفته تا آزادی این کشور به مبارزه مسلحانه علیه طالبان ادامه می‌دهد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با اشاره به رفتار طالبان در دو سال گذشته،‌ به خصوص اعمال محدودیت‌های شدید بر زنان با نشر اعلامیه‌ای گفته که تعامل یک جانبه با طالبان خلاف اراده و منافع مردم افغانستان است. این شورا از کشورهای مختلف خواسته مطالبات و خواسته‌های «برحق مردم را نادیده نگرفته و به آن احترام بگذارند.»

این شورا افغانستان تحت کنترول طالبان را کانون رشد و قدرت‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی دانسته و به جامعه جهانی درباره بی‌تفاوتی در برابر آن هشدار داده است.

در بیانیه این شورا همچنین گفته شده که توافقنامه دوحه «بستر اصلی وضعیت رقبار کنونی» است و نباید محور معادلات سیاسی آینده قرار گیرد.

جبهه آزادی افغانستان

جبهه آزادی افغانستان،‌ از گروه‌های فعال که عمدتا به اقدامات مسلحانه علیه طالبان مبادرت می‌کند، با اشاره به مظالم طالبان در افغانستان از اعمال محدودیت شدید بر زنان گرفته تا کوج اجباری اقوام از مناطق شان و کشتار نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت پیشین در بیانیه‌ای نوشت: «اکنون پرسش اساسی این است که با چه معیار و میکانیزمی به جز دفاع موجه و نبرد مسلحانه ممکن است به سلطه غاصبانه گروه وحشی و جنایتکار طالبان پایان داد؟»

این جبهه افزوده: طالبان جز با قدرت و زور به هیچ معیار دیگری تمکین نخواهند کرد و از آنجایی که این گروه دارای خود ارادیت نبوده و به گونه آشکار دست نشانده خارجیان است، بناً، جبهه راهی جز جنگ در برابر طالب و گفت وگو با حامیان اصلی آن در پیشرو ندارد.

جبهه آزادی افغانستان گفته که به مذاکره با طالبان و همچنان به تغییر «ماهیت تروریستی و تندروانه» طالبان باور ندارد.

این جبهه در بیانیه خود انتقال و جابجایی طالبان پاکستانی به شمال هندوکش، واگذاری جغرافیا و گسترش فضای مانور گروه های همفکر و هم پیمان طالبان در شمال افغانستان را زنگ خطر برای کشورهای آسیای میانه خوانده است.

در بیاینه این جبهه از مبارزات زنان افغان در برابر طالبان ستایش شده و گفته که این مبارزات در دو سال گذشته حکایت از شعور بیدار، آگاهی و ظرفیت بلند زنان دارد و به عنوان نقطه عطف بزرگی در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانۀ مردم افغانستان ثبت خواهد شد.

جبهه آزادی افغانستان گفته که «تا طلوع خورشید آزادی به سرتاسر سرزمین مان به پیکار و مبارزۀ خستگی ناپذیر ادامه خواهیم داد.»