قاسم رضایی

رضایی: اشتباه پشت اشتباه، مرز ما مرز دوستی است

۰۷ جوزا ۱۴۰۲

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران  در واکنش جدید خویش به درگیری روز گذشته میان مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی طالبان گفته است:«در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباه رخ می‌دهد.»

به گزارش خبرگزای ایرنا، آقای رضایی که به همراه فرمانده نیروهای زمینی ایران امروز (شنبه، ۷ جوزا) به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، افزوده که «روز گذشته نیز اقدام تیراندازی بی‌جا اتفاق افتاد» و از طرف نیروهای مرزبانی ایران، اقدام متقابل انجام شد.

براساس گزارش ایرنا، جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران تأیید کرده است که در این درگیری یک نفر از نیروهای مرزبانی آن کشور کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این فرمانده ارشد نظامی ایران تأکید کرده است: «به کشورهای همسایه می‌گوییم که مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش بیاید.»

او افزوده که در حال حاضر وضعیت در مرز دو کشور «بسیار آرام» است و تنش به‌وجود آمده «عصر دیروز فیصله پیدا کرده است».

خبرگزاری تسنیم در گزارشی که از سفر این دو فرمانده ارشد ایرانی به سیستان و بلوچستان منتشر کرده، به نقل از امیر کیومرث حیدری، فرمانده‌ نیروی زمینی ارتش ایران نوشته است که اکنون مرزهای مشترک در کنترل نیروهای زمینی ایران است.

براساس گزارش تسنیم، فرمانده‌ نیروی زمینی ایران با اشاره به درگیری روز گذشته گفته است: «تا هرجا که کشور [افغانستان] به مقررات بین‌المللی احترام بگذارد، احترام متقابل می‌بیند و حسن همجواری به‌جا می‌آوریم، ولی اگر جایی احساس شود که طرف مقابل نمی‌خواهد به مقرارت تن بدهد، با برخورد دیگری مواجه می‌شود.»

حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش‌ازچاشت دیروز آغاز شد و برای چندین ساعت ادامه داشت.

شماری از منابع محلی گزارش دادند که در این درگیری دو طرف از سلاح سبک و سنگین استفاده کرده‌اند.

سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان عصر دیروز با تأیید این درگیری، از کشته‌شدن یک نیروی مرزی این گروه و یک نیروی مرزی ایرانی خبر دادند.

سخن‌گویان این دو وزارت اما تأکید کردند که طالبان خواستار جنگ با همسایگان افغانستان نیستند و برای حل هرگونه مشکل، «گفت‌وگو و مذاکره را راه معقول می‌دانند».

عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان در خبرنامه‌ای گفته بود: «بهانه‌جوی برای جنگ و اقدامات منفی به نفع هیچ یک از طرفین نیست.»

از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، تا اکنون چندین بار نیروهای مرزی این گروه با مرزبانان ایرانی درگیر شده‌اند.