پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

زنان معترض

سازمان‌های حقوق بشری خواهان بحث در باره زنان افغانستان شدند

۱۲ جوزا ۱۴۰۱

دیدبان حقوق بشر و ۲۴ سازمان دیگر حقوق بشری ، خواهان بحث های جدی در پیوند با «بحران حقوق زنان افغانستان» در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشری سازمان ملل گردیده اند.

این سازمان‌ها با نوشتن نامه‌ای، از شورای حقوق بشر خواسته است که از قطع‌نامه‌ای که برای پاسخ به بحران حقوق زنان در افغانستان ارایه می‌شود، حمایت کند.

در این نامه آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت حقوق بشری زنان و دختران وخیم‌تر شده است.

سازمان‌های حقوق بشری گفته‌اند که طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را بر حقوق آزادی بیان، تجمع و حرکت‌های اعتراضی زنان و دختران اعمال کرده‌اند. این سازمان‌ها افزوده‌اند که افغانستان اکنون تنها کشوری می‌باشد که آموزش دختران را صریحا ممنوع کرده است.

سازمان‌های حقوق بشری اضافه کرده که مدافعان حقوق بشر زنان یا معترضان، در معرض حمله به خانه‌ها، تهدید، آدم‌ربایی و ناپدیدشدن اجباری مواجه‌اند.

در نامه‌ی این سازمان‌ها آمده است که طالبان اخیرا با لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، یک منبع حیاتی برای حمایت از افغان‌هایی را که با نقض حقوق بشری‌شان مواجه بودند، از جمله زنان و دخترانی که خشونت‌های جنسیتی را تجربه می‌کردند، قطع کرده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری گفته‌اند که این جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان امروز و جدی‌ترین بحران حقوق زنان از زمانی است که طالبان برای آخرین بار در سال ۱۹۹۶ افغانستان را تحت کنترل خود در آورد.

این سازمان‌ها در فراخوان‌ شان گفته‌اند که باید یکی از موضوعات نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، بحث درباره‌ی حفاظت و احقاق حقوق زنان و دختران در افغانستان باشد.

هم‌چنین ابراز همبستگی و حمایت از زنان و دختران در داخل و خارج از افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق بشر که به حمایت از برابری و عدم تبعیض با وجود تهدیدها و خطرات ادامه می‌دهند.

سازمان حقوق بشری گفته‌اند که بستر و فرصتی برای گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان فراهم شود تا یافته‌های خود از سفر به افغانستان را به شورا ارایه کند.

زکریا رادمنش