پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

غرق مهاجر

سازمان بین المللی مهاجرت: از سال 2014 تاکنون 500 پناه‌جوی افغانستانی در راه اروپا جان خود را از دست داده اند

۲۸ سرطان ۱۴۰۲

علاوه بر خطرات و حوادث غم انگیز زیادی که پناهجویان در تلاش برای رسیدن به اروپا با آن روبرو هستند، هنوز بسیاری از افغان ها این سفر خطرناک را به جان می خرند. دلیل آن بیشتر مسائل اقتصادی و تهدیدات امنیتی برای برخی در کشور های شان است.  بعد از حضور گروه طالبان در این کشور انگیز مهاجرت غیر قانونی نسبت به سال گذاشته پیشتر شده است، هزینه مهاجرت به کشورهای اروپایی ار 5 الی 15 هزار دالر است که خانواده های افغان به قاچاقچیان انسان می پردازند و به این امید که وقتی به کشور مقصد رسند از نظر اقتصادی،  جبران کنند؛ اما بعضی ها به کشور مقصد می رسند و بعضی در مسیر راه یا در آب عرق می شود یا از گرسنگی و تشنگی می میرد.
سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) می گوید که از سال 2014 تاکنون 28 هزار پناهجو جان خود را از دست داده اند که 500 نفر از آنها از مردم افغانستان هستند.
به عنوان مثال می توان به مرگ 18 نفر از جمله یک کودک اشاره کرد که اجساد آنها در یک موتر لاری در بلغارستان در ماه فبروری امسال پیدا شد.
بسیار از مهاجران افغان در پاکستان و ایران در بی سرنوشتی می بردو بازداشت شهروندان افغانستان در پاکستان ادامه دارد
قونسل گروه طالبان در شهر کراچی پاکستان می‌گوید که ۱۳۶ شهروند افغانستان در یک‌ونیم ماه پسین در پاکستان بازداشت شده‌اند.
عبدالجبار تخاری می‌افزاید که در حال حاضر ۳۰۲ شهروند کشور به علت‌های گوناگون در زندان‌های ایالت سند زندانی اند وی افزود که ۱۲۲ تن از شهروندان دیگر کشور که در گذشته در پاکستان بازداشت شده‌ بودند، در جریان بیش از یک ماه گذشته از زندان‌های ایالت سند آزاد ساخته شده‌اند.
از سویی‌هم، شماری از مهاجران کشور در پاکستان از بدرفتاری نظامیان پاکستانی شکایت دارند. آنان از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند تا از راه‌های دیپلوماتیک به این مشکل رسیدگی کند هم چنان ارتش پاکستان روز جمعه در بیانیه‌ای گفته بود که مشارکت شهروندان افغانستان در «اقدامات تروریستی» در داخل پاکستان یکی از نگرانی‌های مهم ارتش است؛ اما آمریکا این ادعا پاکستان در مرود پناهجویان افغان را رد کرد است و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که فعلا سندی در مورد دست داشتن پناهندگان افغان در پاکستان یا در مناطق مرزی آن، در اقدامات تروریستی وجود ندارد.
وزارت وزارت مهاجرین: بیش از یک هزار مهاجر از پاکستان به افغانستان برگشته‌اند
وزارت امور مهاجرین طالبان اعلام کرده است که در ظرف چهار روز بیش از یک هزار مهاجر از پاکستان به افغانستان بازگشتند.
براساس توییت روز دوشنبه (۲۶ سرطان) این وزارت، این مهاجران در روزهای ۲۰ تا ۲۴ سرطان وارد افغانستان شدند.
لیلا رضایی