پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

SAMARKAND, UZBEKISTAN - SEPTEMBER 16, 2022: The 22nd Summit of the SCO Council of Heads of State takes place at the Samarkand Tourist Centre. Sergei Bobylev/TASS

Óçáåêèñòàí. Ñàìàðêàíä. Çàñåäàíèå Ñîâåòà ãëàâ ãîñóäàðñòâ - ÷ëåíîâ Øàíõàéñêîé îðãàíèçàöèè ñîòðóäíè÷åñòâà (ØÎÑ) â óçêîì ñîñòàâå â òóðèñòè÷åñêîì öåíòðå "Ñàìàðêàíä". Ñåðãåé Áîáûëåâ/ÒÀÑÑ

سازمان همکاری‌های شانگهای: ضرورت ایجاد دولت فراگیر

۲۶ سنبله ۱۴۰۱

خبر گزاری تاس روسی، با نشر گزارشی از جریان نشست سمرقند در از بیکستان می‌گوید که اعضای سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان که متشکل از همه گروه‌‌‌های قومی، مذهبی و سیاسی باشد، تاکید کردند.

 این گزارش  تاکید می کند که  سران سازمان همکاری شانگهای گفتند که رسیدگی به وضعیت افغانستان برای تقویت امنیت در منطقه این سازمان بسیار مهم است.

رهبران این کشورها افزوده‌اند که آنان از افغانستان مستقل، بی طرف، متحد، دموکراتیک و صلح‌آمیز عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کنند.

در بیانیه رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای آمده است: «با توجه به وضعیت بشردوستانه کنونی در افغانستان، کشورهای عضو خواستار ادامه تلاش‌ها برای ارائه کمک به مردم افغانستان شدند».

سازمان همکاری‌ شانگهای یک سازمان سیاس امنیتی و اقتصادی است. افغانستان عضو ناظر این سازمان است؛ اما هیچ نماینده‌ای از این کشور شرکت نکرده و طالبان هم دعوت نشده بود.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبیکستان، پاکستان، ایران، هند عضویت سازمان همکاری شانگهای را دارند.