پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

ساپکو

ساپکو: جهان اشتباهش را در قبال طالبان دارد تکرار می‌کند

۲۹ سرطان ۱۴۰۲

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در نشستی در لندن گفته است که طالبان عملاً در برنامه‌های ملل متحد رخنه کرده و این مسئله برای جهان خطرناک است.

جان ساپکو گفته کانگرس لایحه‌ای را تصویب خواهد کرد که مانع رسیدن هرگونه کمک به طالبان می‌شود.

او روز پنجشنبه (۲۹ سرطان) در نشستی به میزبانی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان، تاکید کرد اطلاعاتی را که از چگونگی کار در سازمان ملل دریافت کرده وحشتناک است. آقای ساپکو افزود: «به نظرم ما اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنیم.»

جان ساپکو گفته لایحه‌ای در کانگرس امریکا در حال پاس شدن است که مانع رسیدن هرگونه کمک مستقیم و غیرمستقیم به طالبان می‌شود. به گفته او، این لایحه تقریبا در مجلس نمایندگان امریکا پاس شده و قرار است برای تصویب به مجلس سنا برود. ساپکو گفته با تصویب این لایحه، اگر کمک‌های امریکا به افغانستان ادامه یابد، به دست طالبان نخواهد رسید.

این نشست در دانشگاه کینز لندن با محوریت افغانستان برگزار شده است. در این نشست نهادهای بین‌المللی در مورد رسیدگی به وضعیت افغانستان بحث می‌کنند.

بانک مرکزی افغانستان تحت کنترول طالبان در دو سال گذشته هفته وار به طور پیوسته از رسیدن محموله‌های نقدی چهل میلیون دالری به کابل خبر داده است.

یوناما، دفتر نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان گفته بود کمک‌های نقدی که توسط سازمان ملل به افغانستان منتقل می‌شود در حساب‌های این سازمان در یک بانک خصوصی نگهداری می‌شود و برای کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها افغان نیازمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازرس ویژه امریکا در این نشست، با نگرانی از نفوذ طالبان در برنامه‌های امدادی سازمان ملل گفت که بیشتر بودجه سازمان ملل را امریکا تامین می‌کند.

آقای ساپکو افزود: «بنابراین ما به عنوان کسی که بودجه را تامین می‌کنیم، حق داریم بپرسیم که پول چطور خرج می‌شود.»

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان هشدار داد که «اگر سود کمک‌های ما به طالبان» برسد، پیامدهای جدی خواهد داشت.

آقای ساپگو افزود که مسئله این است که به افغانستان چنان کمک شود که به مفادش به دولتی که «خوش ما نمیاید، نرسد.

او گفت: «اعتماد کنید ولی همزمان راستی‌آزمایی کنید.»

ساپکو در بخشی از سخنانش تاکید کرد در حالی که برخی در واشنگتن زیاد دوست ندارند که کلمه افغانستان به زبان شان جاری شود اما هنوز علاقه زیادی در امریکا درباره افغانستان وجود دارد. او افزود که نباید علاقه مندی به اوکراین و افغانستان را مقایسه کرد. او تاکید کرد «اگر از اشتباهات افغانستان درس نگیریم، ممکن است همان اشتباهات را در جای دیگر انجام دهیم.»

این مقام امریکایی در مورد ماموریت خود گفت که وظیفه اش تا زمانی دوام خواهد یافت که کمک های امریکا در افغانستان ادامه دارد. او افزود که کار خود را با «شفافیت، صداقت و استقلال درباره نحوه کمک رسانی به افغانستان ادامه خواهد داد.

او از مردم افغانستان نیز خواست واقعیت را به آنها انتقال دهند و آنان این واقعیت ها را به کنگره منتقل خواهند کرد.