پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

شهید

سه‌شنبه‌ی سیاه؛ انفجارهای پی‌هم در غرب کابل، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

۳۰ حمل ۱۴۰۱

شاهدان عینی در غرب کابل می‌گویند که در یک رشته از «حملات انتحاری» و «انفجاری»  بر مکتب «عبدالرحیم شهید» و کورس آموزشی «ممتاز» دست کم ۲۰ تا ۲۵ دانش‌آموز کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی شاهدان، این مکتب صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ حمل) زمانی آماج هدف دو حمله انتحاری قرار گرفته که دانش آموزان در حال رفتن به خانه‌های شان بودند .

ذکریا الفت، یکی از استادان مکتب «عبدالرحیم شهید» به روزنامه اطلاعات روز گفته است که حمله اولی زمانی رخ داد که شاگردان حین رخصتی در حال ترک مکتب بودند.

«او به این روزنامه گفته است که : « تنها در انفجار نخست نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دانش‌‌آموز کشته‌ شده‌اند.

وی همچنان گفته است که استادان مکتب در تلاش متفرق‌کردن شاگردان و نجات آنان از مسیرهای مصئون بودند که انفجار دومی رخ داد.

آقای الفت به اطلاعات روز گفته است که انفجار دومی زمان انتقال زخمیان و کشته‌ها رخ داد. او افزود درباره‌ی تلفات انفجار دومی آماری در دست ندارد.

:این در حالی است‌که

اوایل صبح امروز منابع از وقوع انفجار در آموزشگاه ممتاز در غرب کابل نیز خبر داده بودند.

مسئولان این آموزشگاه می‌گویند که در این انفجار یک دانش‌آموز به شدت زخمی شده و شش نفر دیگر سطحی زخم برداشته‌اند.

مسئول آموزشگاه ممتاز می‌گوید که این انفجار در یک صنف رخ داده است.

مسئولیت انفجارهای غرب کابل را تا کنون هیچ‌ گروهی به عهده نگرفته‌اند.

خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی دولت سرپرست طالبان (امارت اسلامی) در کابل در تویتی گفته است که در دو انفجار جداگانه در لیسه «عبدالرحیم شهید»، به «هم‌وطنان شیعه» تلفات وارد شده است.

 :در همین حال 

به اساس تازه‌ترین آمارهای ارائه شده از سوی اداره‌ی لیسه عبدالرحیم شهید، در انفجارهای امروز، دست‌کم هشت دانش‌آموز کشته و 32 دانش‌آموز دیگر زخمی شده‌اند. شاهدان عینی اما آمار تلفات این انفجارها را بسیار بلند گزارش کرده بودند.
فرماندهی امنیه ولایت کابل نیز وقوع سه انفجار را تایید کرده، اما از شمار دقیق تلفات این انفجارها تا کتون جزئیاتی بیرون نداده است.
خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت کابل، جان باختن شش دانش آموز را در این انفجارها تایید کرده است؛ اما گفته است که این آمار ابتدایی است ممکن رقم تلفات تغییر کند.
وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی نیز با نشر خبرنامه‌ای از ثبت شدن پنج کشته در بیمارستان‌های مربوط به این وزارت خبر داده و شفاخانه ایمرجنسی در کابل نیز در صفحه‌ی توییتر خویش از ثبت یک کشته در این شفاخانه خبر داده است.
در همین حال حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله در رخ‌نمای فیسبوکی شان این انفجارها را کار دشمنان مردم افغانستان خوانده و به شدت محکوم کرده اند.