پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

ملا هبت

شبکه خبری هندی: طالبان به دنبال برکناری رهبر شان هستند

۱۰ دلو ۱۴۰۱

شبکه خبری نیوز ۱۸ با نشر گزارشی ادعا دارد که شماری از رهبران با نفوذ طالبان به دنبال برکناری ملا هبت‌الله آخندزاده،‌ رهبر این گروه‌اند.

این شبکه هندی که از ملا برادر به عنوان جانشین احتمالی هبت‌الله نام برده، به نقل از منابعی در طالبان نوشت، ناامیدی فزاینده درباره آموزش زنان، یکپارچگی این گروه را تهدید می‌کند.

یک منبع رده بالا از داخل طالبان به شبکه خبری نیوز۱۸ گفته است که ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در صورت برکناری «امیرالمومنین» این گروه،‌ به احتمال زیاد جانشین او خواهد شد، هرچند به گفته این منبع، این بحث‌‌ها هنوز در مراحل اولیه است.

تصمیمی که طالبان در ماه دسامبر سال گذشته در مورد منع حضور زنان در دانشگاه‌ها گرفت به موضوع اختلاف در میان مقام‌های رده‌های بالای طالبان تبدیل شده است.

پیشتر این رسانه هندی گزارش داد که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع این گروه طرفدار سرکوب زنان نیستند و خواهان تغییر رفتار رژیم طالبان اند.

طالبان از آگست سال ۲۰۲۱ که قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت، محدودیت‌های شدیدی بر زنان وضع کرده‌است.

این محدودیت‌ها بیشتر به فرمان‌های منسوب به ملا هبت‌الله آخندزاده برمی‌گردد؛ رهبری که هنوز در انظار عمومی دیده نشده و بسیاری درباره زنده بودن او تردید دارند.

با این حال،‌ فرمان‌های منسوب به ملا هبت‌الله به خصوص درباره زنان، علاوه بر اینکه انتقادهای گسترده‌ بین‌المللی را به‌دنبال داشته، به اختلافات در میان رهبران این گروه نیز دامن زده است.

شماری از مقام‌های ارشد طالبان از جمله شیر محمد عباس استانکزی، معین وزارت خارجه این گروه آشکارا به بستن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان اعتراض کرده‌اند.

اکنون بر اساس گزارش رسانه هندی نیوز۱۸، به نظر می‌رسد که بسیاری رهبران طالبان اعمال این محدودیت‌ها را تهدیدی برای بقای حکومت خود می‌دانند.