پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

شورای اروپا

شورای اروپا و کشورهای آسیای مرکزی خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شدند

۱۳ جوزا ۱۴۰۲

سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا در پایان دومین نشست‌ منطقه‌ای‌شان در قیرقیزستان، در یک بیانیه‌ی مشترک بر اهمیت ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان و احترام به حقوق بشر در این کشور تأکید کرده‌اند.

این نشست به روز جمعه (۱۲ جوزا) در شهر چولپون آتای قیرقیزستان با حضور رهبران پنج کشور آسیای مرکزی و شارل میشل، رییس شورای اروپا برگزار شد.

در بیانیه‌ی پایانی این نشست آمده است که اشتراک‌کنندگان نگرانی مشترک شان‌ را در مورد وضعیت رو به‌ وخامت در افغانستان بیان کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که متعهد به توسعه افغانستان به یک کشور امن، صلح‌آمیز، باثبات و مرفه هستند.

سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا، از تلاش‌های جامعه‌ی جهانی برای کمک به مردم افغانستان علی‌رغم شرایط دشوار قدردانی کرده‌اند.

آنان از جامعه‌ی جهانی خواستند تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش دهد.

سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی تأکید کردند.

آنان خواستار ادامه‌ی گفت‌وگوی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در مورد افغانستان شده‌اند و این گفت‌وگو را حایز اهمیت دانسته‌اند.

نمایندگان ویژه‌ی اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان هم در بیانیه‌ی پایانی نشست شان در عشق‌آباد ترکمنستان، بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در این کشور تأکید کرده‌اند. این نشست به روزهای ۲۵ و ۲۶ می برگزار شده بود.