پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

شورای مقاومت

شورای مقاومت ملی به سازمان ملل: در تعیین نماینده ویژه برای افغانستان دقت کنید

۱۱ جدی ۱۴۰۲

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در واکنش به قطع‌نامه‌ی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، از این سازمان خواسته است که در تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان دقت بیشتری به خرج دهد.

این شورا در اعلامیه‌‌ای که شب گذشته (یک‌شنبه، ۱۰ جدی) منتشر کرده، گفته است از این‌که سازمان ملل با صدور این قطع‌نامه افغانستان را در محراق توجه جامعه‌ی جهانی قرار داده است، سپاس‌گزاری می‌کند.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است: «تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان از موارد قابل تأمل این قطع‌نامه است که شورای مقاومت ملی در طرح سیاسی خود آن را مطالبه نموده بود.»

این شورا گفته است که از سازمان ملل متحد درخواست می‌کند که «در تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان، دقت بیشتر به خرج دهد تا شخصی که برگزیده می‌شود، با افغانستان، اوضاع آن، بحران جاری، ریشه‌های بحران و عناصر تأثیرگذار بر وضعیت، آشنایی داشته و با بی‌طرفی کامل قضایا را پی‌گیری نماید».

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در اعلامیه‌ی خود گفته است که الحاق افغا‌نستان در جامعه‌ی بین‌المللی، تنها در موجودیت دولت فراگیر و برخاسته از اراده‌ی مردم امکان‌پذیر است.

این شورا گفته است که از هرگونه «پروسه‌ی فراگیر سیاسی که منجر به تأمین صلح عادلانه و تحقق مردم‌سالاری در پی ایجاد نظام فراگیر همه‌شمول مبتنی بر اراده‌ی مردم گردد، حمایت می‌کند.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در بخشی دیگر از اعلامیه‌ی خود گفته است که بحران انسانی کنونی افغانستان نیازمند رسیدگی فوری است و خواستار این شده است که زمینه‌های حیف‌ومیل این کمک‌ها توسط طالبان گرفته شود.

در قطع‌نامه‌ی تازه‌‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان از دبیرکل این سازمان خواسته شده است که یک نماینده‌ی ویژه برای اجرایی کردن پیشنهادات «ارزیابی مستقل افغانستان» تعیین کند.

طالبان با تعیین نماینده‌ی ویژه‌ برای افغانستان مخالفت کرده و گفته‌اند که تعیین یک نماینده‌ی ویژه‌ی اضافی، ضرورت نیست.

اما شماری از گروه‌های سیاسی، نظامی و مدنی دیگر مخالف طالبان نیز از تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان استقبال کرده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که سازوکار مأموریت این نماینده باید در مشوره با نیروهای سیاسی و نظامی مخالف طالبان و جریان‌های هم‌سو با دموکراسی و حقوق‌‌ بشر تعیین شود.