پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

طالبان در ارگ

طالبان: در پانزده اگست نظام کاملا اسلامی بر افغانستان حاکم شد

۲۴ اسد ۱۴۰۲

طحکومت طالبان به مناسبت دومین سالروز تسلط خود بر افغانستان، با نشر بیانیه‌ای می گوید که در ۱۵ آگست 2021، یک مسیر «صعب»  با موفقیت انجامید و زمینه «اقامه و استحکام یک نظام کاملا اسلامی» در افغانستان مساعد شد.

طالبان گفته اکنون همه مسایل از «زاویه شریعت» مطرح می‌شود.

طالبان ۱۵ آگست ۲۰۲۱ مصادف با ۲۴ اسد ۱۴۰۰ به دنبال سقوط کابل به قدرت رسیدند و به تدریج آغاز به تطبیق مفاهیم اسلامی بنابر قرائت سفت و خود، در زمینه حکومت‌داری و فعالیت‌های اجتماعی شهروندان کردند.

این گروه، اکثر فعالیت‌های زنان در اجتماع، از جمله آموزش و کار را منع کرده است. رسانه‌ها به گونه گسترده سرکوب می‌شوند و سیستم قضایی معیاری وجود ندارد.

در دو سال حاکمیت طالبان، قشرهای مختلفی از جامعه به دلیل گسترش چشم‌گیر فقر و تهدیدات امنیتی به کشورهای دور و نزدیک مهاجرت کردند.

با این حال، این گروه در بیانیه خود گفته که استقرار نظام اسلامی «آرزوی ملت مجاهد ما» با تسلط طالبان در ۱۵ آگست «تحقق یافت.»

با وجود ادعای طالبان، شماری از روحانیون و کشورهای اسلامی اقدامات طالبان را خلاف ارزش های اسلامی و غیرانسانی خوانده اند.

طلبان گفته که این گروه به عنوان «نماینده واقعی ملت مجاهد خود»، توانست زمینه برقراری «نظام کاملا» اسلامی در افغانستان را مساعد کند.

در بیانیه طالبان آمده: «پیروزی جهاد بیست ساله ملت‌ مؤمن ‌ما، در مقابل اشغال و فتح سرتاسری، آن حقیقتی است که نه تنها ملت افغان، بلکه به همه امت اسلامی احساس افتخار، فتح و سربلندی می‌دهد و یقین آنان را نسبت به نصرت الهی محکم‌تر می‌نماید.»

بیانیه افزوده که رهبران طالبان آماده‌اند در «چوکات شریعت به ملت» خدمت کنند و «اجازه ندهند که کدام متجاوزی استقلال و آزادی کشور را تهدید کند.»

طالبان گفته که در حال حاضر «امنیت سرتاسری» در افغانستان تامین شده است.

در حالی که طالبان از ۱۵ اگست تجلیل می‌کند و این روز را تعطیلی عمومی اعلام کرده، بسیاری از شهروندان اما در خارج و رسانه‌های اجتماعی، ۲۴ اسد را به عنوان «روز سیاه» به اندوه نشسته‌اند.

علاوه بر این، افغان‌ها در شهرهای مختلف جهان به مناسبت فرا رسیدن ۱۵ آگست گردهمایی‌های اعتراضی برگزار کردند و از سیاست‌های طالبان انتقاد کردند.