ایران اعدام

مجازات اعدام در آسیا؛ ایران رتبه نخست را گرفت

۲۶ ثور ۱۴۰۲

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد اعدام‌ها در ایران از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این اعداد نشان‌ می‌دهند اعدام‌های انجام شده به وسیله قوه قضاییه جمهوری اسلامی در مدت یک سال افزایش ۸۳ درصدی داشته است.

گزارش سالانه این سازمان حقوق بشری که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر شد، نشان می‌دهد در پی «افزایش شدید» استفاده از مجازات اعدام در شمال آفریقا و خاورمیانه به ویژه در ایران، به‌کارگیری مجازات اعدام در سال ٢٠٢٢ در جهان نسبت به سال قبل از آن ۵٣ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۸۸۳ نفر در ۲۰ کشور اعدام شده‌اند که این اعدام‌های ثبت شده در سال گذشته میلادی، به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده است.

در این گزارش آمده است که آمار اعدام‌های سال ۲۰۲۲ میلادی نگران‌کننده است زیرا ۹۰ درصد اعدام‌های ثبت‌شده در خارج از چین، تنها از سوی سه کشور منطقه خاورمیانه، ایران، عربستان سعودی و مصر انجام شده که سهم ایران بسیار بیشتر از دو کشور دیگر است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که استفاده از مجازات اعدام در چندین کشور از جمله چین، کره شمالی و ویتنام که به طور گسترده از مجازات اعدام استفاده می‌کنند، محرمانه باقی مانده است و این امر به این معنی است که رقم واقعی آمارهای اعدام در جهان «بسیار بالاتر» است.

چین هر ساله «هزاران تن» را اعدام می‌کند اما آمار آن اعلام نمی‌شود.