پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

مجاهد

مجاهد: رسانه‌ها در افغانستان آزادانه فعالیت دارند

۱۴ ثور ۱۴۰۱

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی ا.ا در پیامی به مناسبت سوم می (روز جهانی آزادی مطبوعات)، تمام نگرانی‌ها در پیوند به وضعیت رسانه‌های افغانستان را «بی‌جا» خوانده و گفته است که رسانه‌های افغانستان آزادانه فعال هستند و نشرات دارند.

مجاهد  در رشته توییت های روز جهانی مطبوعات را به ‌رسانه‌های افغانستان تبریک گفته و افزوده است که امارت اسلامی  از رسانه‌ها حمایت می‌کند.

مجاهد دربخش دیگری از این توییت ها گفته که رسانه‌های افغانستان در چهارچوب قوانین، آزادانه فعالیت و نشرات دارند.

 وزارت اطلاعات و فرهنگ ا.ا قانون رسانه‌های همگانی را که در حکومت پیشین نافذ شده بود، اجرایی اعلام کرده؛ اما برخی از نهادهای رسانه‌‌ای می‌گویند که شماری از منسوبین امارت اسلامی در برخی موارد تاکنون به این قانون پابند نبوده‌اند.

سخن‌گوی ا.ا در ادامه با اشاره‌ به تعطیلی «حدود نیمی» از رسانه‌های افغانستان اضافه کرده است که رسانه‌هایی‌ که بعد از خروج نیروهای امریکایی فعالیت‌شان متوقف شده، علت آن ما نه، بلکه از دست‌دادن بودجه است که به‌ادعای او، بعضی سفارت خانه‌ها شماری از رسانه‌ها را به‌خاطر اهداف‌شان تمویل می‌کردند.

مجاهد اطمینان داده است که طالبان تا حد ممکن در رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها با آنها همکاری خواهند کرد.

سخن‌گوی امارت اسلامی در بخشی دیگری از پیام خود گفته است که اکنون در زندان‌های این گروه هیچ خبرنگاری زندانی نیست.

او گفته است که اگر «گاهی کدام خبرنگار به‌خاطر افهام و تفهیم در بعضی ادارات دعوت می‌شود، مطلب (هدف) آن زندانی و شکنجه نیست». مجاهد افزوده ست که «تشویش بعضی از نهاد‌ها در این رابطه بی‌جا است.»

مجاهد  تأکید کرده است که این گروه «به حمایت از رسانه‌ها ادامه می‌دهد».

 در همین حال نهاد رسانه‌یی افغانستان تنها نهاد فعال در حوزه حمایت از خبرنگاران و رسانه ها در داخل کشور، به همین مناسبت با نشر پیامی می‌گوید که با سقوط نظام در افغانستان بسیاری از رسانه‌های کشور دیگر توان مالی گذشته را از دست دادند؛ بسیاری از این رسانه‌ها به صورت کلی مسدود شده و بسیاری دیگر نیز کارمندان خویش را تقلیل داده‌اند. 

از سوی دیگر  آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در هفت ماه حاکمیت ا.ا حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است. گفته می‌شود که یک خبرنگار در ولایت هرات به‌خاطر انتقاد از ا.ا در صفحه فیسبوک خویش بازداشت و در دادگاه ابه زندان محکوم شده است.

همچنین براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، پس از روی‌‌کارآمدن ا.ا نیمی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصی در افغانستان تعطیل شده‌ و برخی دیگر هم در آستانه تعطیلی اند. چالش مالی و در برخی از موارد وضع محدویت از عوامل سقوط رسانه‌ها دانسته می‌شود.

با این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی می‌گوید که افغانستان در رده‌بندی «جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲» با سقوط ۳۴ رتبه در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفته است.

«.سازمان عفو بین‌الملل هم می‌گوید که:« روزنامه‌نگاری در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان در معرض تهدید است

مته نودسن، معاون نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز می‌گوید که خبرنگارانی که در داخل کشور باقی مانده و هنوز هم با تعهد و فداکاری کار می‌کنند، تحت ترس و ارعاب زندگی می‌کنند. او گفته است که زنان خبرنگار سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند.