پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

شورای امنیت سازمان ملل

نشست جدی شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان

۰۸ جدی ۱۴۰۲

شواری امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه، هشتم جدی، نشستی درباره وضعیت افغانستان برگزار کند.

قرار است در این نشست، درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ارزیابی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان رای‌گیری شود.

پیش‌نویس متن این قطعنامه توسط جاپان و امارات متحده عربی تهیه شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نهم نوامبر در نامه‌ای به شورای امنیت گزارشی از ارزیابی هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد ارائه کرد.

او در گزارش خود گفته بود که التزام به تعهدات بین‌المللی و آغاز فرایند منجر به ایجاد قانون اساسی فراگیر، به عادی‌سازی روابط جهان با طالبان خواهد انجامید.

دبیرکل سازمان ملل به وضعیت حقوق بشری افغانستان هم اشاره کرد.

سازمان ملل در ماه اپریل فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلومات ترکیه‌ای را مسئول این ارزیابی تعیین کرد و از او خواسته بود که در نوامبر گزارش خود را ارائه کند.

هماهنگ‌کننده ملل متحد در گزارش خود پیشنهادهایی شامل این موارد ارایه کرده است: برداشتن مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدگی به نیازهای مردم افغانستان، توجه بر مسائلی که بر امنیت و ثبات منطقه و جهان اثر می‌گذارد، نقشه‌راه برای ادغام کامل افغانستان به جامعه جهانی و عملی شدن تعهدات بین‌المللی آن، و ایجاد مکانیسم‌های برای هماهنگی و نظارت از اجرای توصیه‌های هماهنگ‌کننده ملل متحد.

قطعنامه جدید که امروز به رای‌گیری گذاشته خواهد شد، همچنین خواستار تعیین یک نماینده ویژه برای افغانستان خواهد شد. گفته شده که نماینده ویژه باید برای تسهیل تعامل میان ذی‌نفعان بین‌المللی و افغان و هماهنگی بیشتر تعیین شود. پیشبرد مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز بخشی از ماموریت نماینده ویژه ملل متحد خواهد بود.

وزیر خارجه طالبان پیشتر تعیین نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان را رد کرده بود.