پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

کتیتی

هجوم کوچی‌های وفادار به طالبان به ولسوالی کیتی ولایت دایکندی

۲۹ سنبله ۱۴۰۲

چندین منبع مردمی در ولسوالی کیتی ولایت دایکندی به روز نامه سیاه و سفید تایید کردند که شماری از کوچی‌های مسلح با حمایت گروه طالبان، شماری از زنان و مردان را در ولسوالی کیتی این ولایت لت‌وکوب کرده اند.

به گفته‌ی  این منابع، این رویداد شنبه‌ی همین هفته -۲۵ سنبله- در ولسوالی کیتی رخ داده است.

عصمت‌الله غلامی، یکی از افرادی که توسط کوچی‌های مسلح به شدت لت‌وکوب شده، به جاده‌ی ابریشم‌ می‌گوید که کوچی‌های مسلح هم‌راه با رمه‌های شان وارد روستای کیتی مرکزی شده و رمه‌های شان را روی کشت‌زارهای مردم رها کرده اند.

به گفته‌ی عصمت‌الله غلامی، زمانی که باشندگان روستا مانع رهاکردن رمه‌های کوچی‌ها به کشت‌زارهای شان شدند،‌ کوچی‌های مسلح، شماری از زنان و مردان این روستا را لت‌وکوپ کرده اند.

غلامی هم‌چنان می‌گوید که کوچی‌ها با حمایت گروه طالبان، حدود یک هزار درخت بادام را در این روستا از بین برده و اموال خانه‌های مردم را غارت کرده اند.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز، دیده می‌شود که کوچی‌های مسلح، شماری از زنان و مردان روستای کیتی مرکزی را لت‌وکوب می‌کنند.

قبل از این نیز، کوچی‌های مسلح با حمایت گروه طالبان تعدادی از درختان ثمری روستانشینان را در ارزگان نیز از بین برده اند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، کوچی‌های مسلح بارها به بخش‌های هزاره‌نشین در ولایت‌های مرکزی و شمالی هجوم برده و به بهانه‌ی مختلف، از آن‌ها باج‌گیری کرده اند.

در دو سال گذشته، صدها دعوای حقوقی نیز، از سوی کوچی‌ها برای تصاحب زمین‌های هزاره‌ها در بامیان و دایکندی باز شده است.