پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

واکنش

واکنش‌های داخلی و خارجی به حمله‌های تروریستی در غرب کابل

۳۱ حمل ۱۴۰۱

منطقه‌ی شیعه‌نشین و عمدتا هزاره‌نشین غرب کابل صبح دیروز گواه سه انفجار پی‌هم بود که در این انفجارها، دانش‌آموزان یک مکتب دولتی و یک مرکز آموزشی خصوصی هدف قرار گرفته‌اند.

انفجار نخست در یکی از صنف‌های آموزشگاه «ممتاز» رخ داده است. مسئولان این آموزشگاه می‌گویند که در این انفجار یک دانش‌آموز به شدت زخمی شده و شش نفر دیگر سطحی زخم برداشته‌اند.

انفجار نخست در یکی از صنف‌های آموزشگاه «ممتاز» رخ داده است. مسئولان این آموزشگاه می‌گویند که در این انفجار یک دانش‌آموز به شدت زخمی شده و شش نفر دیگر سطحی زخم برداشته‌اند.

 دقایقی پس از انفجار اولی، دو انفجار پی‌هم دیگر در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» منابع محلی و شاهدان عینی به روزنامه سیاه و سفید گفتند که این انفجار ها زمانی به وقوع پیوست که شاگردان این مکتب داشتند طرف خانه‌های شان می‌رفتند.

منابع رسمی تا کنون آمار نهایی تلفات این انفجارها را اعلام نکرده‌اند؛ اما آمارهایی که از شفاخانه‌ها به دست آمده، نشان می‌دهد که دست‌کم در این حملات بیش از ۳۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. فرماندهی پولیس طالبان در کابل اما آمار ابتدایی تلفات را شش کشته و ۱۱ زخمی اعلام کرده است.

لیسه عبدالرحیم شهید یکی از بزرگترین لیسه های شهر کابل است.

واکنش‌ها

انفجارهای دیروز در غرب کابل واکنش‌های گسترده‌ای داخلی و خارجی را در پی داشته است.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) این حملات را محکوم کرده و از امارت اسلامی خواسته است که مسئولان «جنایتی» که مکاتب و کودکان را هدف قرار داده‌اند، باید به دست عدالت بسپارند. دیبورالاینز، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در افغانستان با خانواده‌های قربانیان نیز ابراز همدری کرده است.

رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان هم حملات امروز را هولناک خوانده و آن‌را محکوم کرده است. او گفته است که «خشونت در مکاتب یا اطراف آن هرگز قابل قبول نیست».

این مقام سازمان ملل در بیانیه‌ی خود افزوده است که برای مردم افغانستان که چهل سال جنگ را تجربه کرده، مکاتب باید پناهگاه‌های امن و مکان‌هایی باشند که کودکان بتوانند در آن بیاموزند و شکوفا شوند.

او تأکید کرده است که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مکاتب، خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

برخی از کشورهای خارجی از جمله سفارت امریکا برای افغانستان حملات امروز را محکوم کرده‌اند. مک‌کری کاردار سفارت امریکا در تویتی از حمله به مراکز آموزشی ابراز تأسف کرده و گفته است که «همه افغان‌ها باید بتوانند با خیال راحت و بدون ترس تحصیلات خود را دنبال کنند».

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هم در پیامی با محکومیت حملات امروز با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

همین‌طور شورای پناهندگان ناروی در بیانیه‌ای گفته است که افغانستان یکی از کشنده‌ترین و چالش برانگیزترین کشورها برای تحصیل کودکان بوده است. این شورا افزوده است که ناامنی، حملات مستقیم، فقر و تعلیق اخیر مکاتب دخترانه، حقوق اولیه هزاران دانش‌آموز را سلب کرده است.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به انفجارهای دیروز در غرب کابل نگاشته: “باز هم بچه های خورد سن و نوجوان به خاک و خون کشانیده شد، باز هم ده ها فامیل‌ در ماتم، باز هم یک روز خونین دیگر. این بدبختی پایانی ندارد!”

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان حمله امروز در غرب کابل را محکوم کرده و در توییتی گفته است: “من حملات امروز در غرب کابل را که دانش‌آموزان هزاره را هدف قرار داده و باعث تلفات جانی شده است، محکوم می‌کنم. من به خانواده‌ها تسلیت می‌گویم و خواستار تحقیق و پاسخگویی از عاملان قضیه هستم”.

در داخل کشور هم برخی چهره‌های ‌سیاسی و افراد سرشناس به حملات امروز واکنش نشان داده‌اند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین این حملات را «جنایت ضد بشری» خوانده و آن‌را دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل تعلیم یافته‌ی کشور دانسته است.

همین‌طور عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین و محمد حنیف اتمر از چهره های سیاسی در دولت پیشین، با محکومیت حملات غرب کابل، گفته  اند که این حملات کار دشمنان مردم افغانستان است.

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با نشر پیامی می‌گوید که عاملین این عمل شنیع و ضد انسانی، بدانند که با این قبیل حملات بزدلانه و هدف قرار دادن مراکز آموزشی و مکاتب و شکستن حرمت ماه مبارک رمضان، هرگز نمی‌توانند به هدف شوم شان، که همانا بستن دروازه های مکاتب و آموزشگاه‌ها باشد برسند. بلکه این قبیل اعمال ضد انسانی مردم ما را در راه کسب علم و دانش اندوزی، برای ساختن و ترقی و آبادانی کشورعزیز خویش، مصمم تر و استوارتر از گذشته خواهد ساخت.

انعام الله سمنگانی از سخنگویان امارت اسلامی ضمن محکوم کردن این حملات گفته است که به‌ حیث مسوول امنیت هر شهروند خود؛ پیش از این‌که این و آن و دیگران را مسوول این جنایت بزرگ بداند، مسوولیت دارد و متعهد است تا عاملان حمله را پیدا و مجازات و از تکرار چنین موارد دردناک جلوگیری‌ کند. عاملان این جنایت را پیدا و  مجازات خواهند کرد.

عبدالنافع تکور سخن‌گوی وزارت داخله با محکومیت این حملات می‌گوید که با تمام توان تلاش می‌کنیم تا عاملان رویدادهای روز گذشته را شناسایی و به‌سزای اعمال شان برسانیم. او افزوده است که “دشمنان مردم افغانستان باید بدانند؛ کسانی‌که در جغرافیای افغانستان زندگی می‌کنند اعضای یک خانواده و یک‌تن استند.”

محمد جلال یکی دیگر از چهره های نزدیک به امارت اسلامی با محکوم کردن این حملات این حادثه را جنایت علیه بشریت دانسته است.

عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی در واکنش به انفجارهای امروز در غرب کابل گفته است که خبر جنایت‌هایی که تازه در غرب کابل رخ داده، مرا شدیداً متاثر ساخته است. سیاف در ادامه افزوده که خداوند بنیان‌گذاران جنایت، انتحار و انفجار را به غضب خود گرفتار نماید، به خصوص آنانی که هنوز هم به ارتکاب چنین جنایات آمیخته با وحشت و جنون افتخار می‌کنند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در واکنش خود، حملات امروز غرب کابل را «نسل‌کشی هدفمند و مصداق واضح جنایت علیه بشریت» خواند ست.

در شبکه‌های اجتماعی هم برخی از کاربران در واکنش به حملات امروز کارزاری را با هشتگ StopHazaraGenocide#  به‌راه انداخته‌اند. این هشتگ تا کنون بیش از پنج هزار ۴۰۰ بار تویت شده است.

گفتنی است که مسئولیت حملات امروز را تا کنون هیچ‌ گروهی به عهده نگرفته است.

پیش از تسلط امارت اسلامی بر کابل، مکتب سیدالشهدا، آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش نیز در غرب کابل هدف حملات مرگبار قرار گرفته بودند. مسئولیت این حملات را گروه داعش به عهده گرفته بود.