پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

حقوق بشر

واکنش کمیسیون حقوق‌بشر به رهایی زندانیان طالبان

۳۰ سرطان ۱۳۹۹

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نسبت به معطل قرار گرفتن شروع مذاکرات صلح، به دلیل مشکلات موجود در روند رهایی زندانیان، نگران است.

روزنامه سیاه و سفید:

، کمیسیون حقوق بشر کشور از به تاخیر افتادن روند گفتگوهای صلح بین افغانان ابراز نگرانی کرده اما می‌گوید که “زندانیانی که به جرم جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت محکوم ‌شده یا هنوز محاکمه‌شان در مورد این جرایم جریان دارد، پیش از مذاکرات صلح‌ ‌یا حتا پس ازآن‌، ‌آزاد نشوند.”

این کمیسیون روز یکشنبه ۲۹ سرطان با نشر اعلامیه‌ای، نوشته است: “صلح برای بهبود وضعیت حقوق بشر و حفاظت از افراد ملکی ضروری است، باید حقوق و منافع قربانیان را در نظر داشت،‌ هم‌چنین حق طی مراحل قانونی افراد سلب آزادی شده را نباید نادیده گرفت.”

در اعلامیه نوشته شده که در جریان مذاکرات صلح باید ‌درباره هر نوع کاهش در مجازات این زندانیان ‌در تطابق با حقوق بین‌الملل و همسویی با موازینی که تضمین‌کننده حقوق قربانیان باشد، توافق صورت گیرد. اساساً نمی‌توان در این مورد پیش از آنکه گفتگوی کامل روی این موضوعات دشوار انجام شود، تصمیمی گرفت.

کمیسیون می‌گوید که برای آنکه مسئله رهایی زندانیان مانع آغاز گفتگوهای صلح نشود، لازم است که هر دو جانب اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم قرار دهند. بنابر این ما از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهیم که از وضعیت زندانیان مرتبط با منازعه که اکنون در بند هر ‌یک هستند، اطلاعات کاملی ‌منتشر کنند.

کمیسیون بر این باور است که ‌بر وضعیت زندانیانی که قبل از اتمام حبس شان آزاد شده‌اند باید توسط یک مرجع مستقل ثالث نظارت شو‌د تا از فعالیت‌های مجرمانه آنان، بخصوص فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به قربانی شدن افراد ملکی شوند، جلوگیری شود.

کمیسیون از حکومت نیز خواسته است که در مورد ۵۹۲ زندانی که گفته است آزاد نمی‌شود اطلاعات دقیقی را منتشر کند. آیا این افراد در ‌محکمه قانونی محاکمه و محکوم شده‌اند؟ چه تعداد از این زندانیان متهم به جرایم جنگی‌اند‌ و چه تعداد از آنان متهم به جرایمی ‌اند که مربوط به منازعه نیستند؟ آیا خانواده‌های قربانیان در مورد زندانی مشخص‌ ادعایی ثبت کرده‌اند؟ اگر آری، برای تطبیق «حق العبدِ» این قربانیان چه راهکارها و روندهای مشخصی در نظر گرفته شده است؟

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گروه طالبان نیز خواسته که در مورد وضعیت زندانیانی که در اسارتشان هستند معلومات دهد که مربوط به منازعه که در اسارت آنان‌اند یا خیر.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان تا کنون تقریباً ۷۰۰ تن از زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را که در اسارت خود داشتند آزاد کرده‌اند.