پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

هزاره قربانی

پارلمان برتیانیا درباره‌ی جنایات احتمالی بر ضد هزاره‌ها تحقیق و اطلاعات جمع‌آوری می‌کند

۱۶ حمل ۱۴۰۱

تیمی از فعالان حقوق بشر و اعضای پارلمان بریتانیا، درباره‌ی وضعیت هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. گردآوری شواهد در مورد جنایات احتمالی علیه این گروه قومی یکی از اهداف این تحقیق است.

فراخوان جمع‌آوری اطلاعات و نظریات این تیم از دوم ماه اپریل از طریق یک ویب‌سایت ویژه آغاز شده و قرار است تا ۳۰ اپریل ادامه یابد.

در ویب‌سایت این تیم به نقل از گزارش کمیته‌ی منتخب روابط بین‌الملل و دفاع مجلس اعیان بریتانیا آمده است که هزاره‌ها به دلایل قومی و فرقه‌ای‌شان سابقه طولانی در رنج‌کشیدن، آزار و اذیت دارند. در این گزارش، به افزایش خشونت علیه جامعه‌ی هزاره اشاره شده و خطر یک نسل‌کشی احتمالی را برجسته کرده است.

این تیم تأکید کرده است که هزاره‌ها براساس هویت قومی و مذهبی‌شان هدف قرار می‌گیرند و مدت‌هاست که توسط طالبان و دیگر سازمان‌های شبه نظامی در افغانستان و پاکستان هدف قرار گرفته‌اند.

تیم تحقیق پارلمان انگلیس گفته است که موضوع حمله های هدفمند برهزاره ها در افغانستان و آسیب‌پذیری این گروه قومی در پاکستان نیازمند توجه فوری است.

جامعه‌ی هزاره در افغانستان طی سال‌های اخیر هدف کشتارهای هدفمند بوده‌اند که از دید فعالان حقوق بشر مصداق نسل‌کشی است. فعالان مدنی سال گذشته  بکارزار گسترده‌ای را برای به رسمیت‌شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها به راه‌انداخته بودند این در حالی است که مسئولیت بیشتر حملات برجان هزاره ها را گروه داعش در افغانستان به عهده گرفته است. 

در پاکستان هزاره‌ها بارها در مکان‌های مذهبی هدف قرار گرفته‌اند.