پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

تمنا

پریانی، مقامات آلمانی و امریکایی را ودار به پاسخگویی کرد

۲۱ سنبله ۱۴۰۲

تمنا زریاب پریانی، در آخرین روز از اعتصاب غذایی ۱۲ روزه خویش می‌گوید که نمایندگان وزارت خارجه امریکا، آلمان و سازمان ملل گفتند درخواست به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به دولت‌هایشان می‌رسانند. او گفت این مبارزه‌ وارد مرحله دومش می‌شود و به‌زودی او به خیابان برمی‌گردد.

این فعال حقوق بشر افغانستان بعد از ۱۲ روز اعتصاب غذا، روز سه‌شنبه، ۲۱ سنبله، در خیمه تحصن در شهر کلن آلمان پایان مرحله اول دادخواهی خود را اعلام کرد.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه از آدرس تمنا زریاب پریانی و فعالان معترض حقوق زن منتشر شد، آمده که در روزهای گذشته بریوان آیماز، معاون پارلمان ایالت نوردراین–وستفالن و گئورگ کلوسمان، رئیس بخش افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه آلمان در روزهای گذشته به خیمه تحصن‌کنندگان آمدند و اطمینان دادند که پیام معترضان را به پارلمان و وزارت خارجه منتقل خواهند کرد.

واکنش دولت آلمان به اعتصاب

در این بیانیه آمده که معترضان از دیپلومات وزارت خارجه آلمان به طور مشخص پرسیدند:‌ «آیا آلمان حاضر است آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد؟ اگر پاسخ این است که به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان به یک سازوکار حقوقی و مشوره با حقوق‌دان‌ها و مقامات قانون‌گذار نیاز دارد، آیا آلمان آماده است این روند را آغاز کند؟ اگر فکر می‌کنید این سازوکار زمان‌گیر است، چقدر زمان خواهد گرفت؟»

با این حال، در بیانیه تصریح شده است که «مقام وزارت خارجه آلمان هیچ یک از این سوالات را پاسخ نداد».

همچنین در بیانیه گفته شده است که معاون پارلمان ایالت نوردراین–وستفالن از تمنا زریاب پریانی در روز نهم خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد و در این پارلمان سخنرانی کند.

براساس این بیانیه، «تمنا زریاب پریانی پیشنهاد پایان اعتصاب غذا را نپذیرفت و گفت آماده نیست بدون به رسمیت یافتن آپارتاید جنسیتی، در پارلمان این ایالت سخنرانی کند. مگر این که نمایندگان این پارلمان به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند و به این ترتیب، در کنار زنان افغانستان بایستند.»

واکنش امریکا و سازمان ملل

براساس متن بیانیه معترضان، «رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در یازدهمین روز اعتصاب غذا پیامی به تمنا زریاب پریانی فرستاد. امیری گفت که معترضان راه طولانی برای رسیدن به خواست‌های‌شان در پیش دارند و قول داد که در این راه همکاری کند.»

برپایه این بنیانیه، تمنا زریاب پریانی در پاسخ «به‌صراحت گفت ایالات متحده در مورد درخواست زنان افغانستان برای به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان سکوت کرده است.»

او از وزارت خارجه امریکا خواست تا در این باره موضعش را اعلام کند.

خانم امیری نیز مثل مقام وزارت خارجه آلمان وعده سپرد که پیام معترضان را به وزیر خارجه امریکا انتقال دهد.

همین‌گونه در ششمین روز اعتصاب غذای خانم پریانی ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان با او تماس گرفت. آقای بنت تعهد سپرد که پیام معترضان درباره «به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان» را به سازمان‌ها و مقامات مسئول منتقل خواهد کرد.

خواست‌ها و «ادامه مبارزه»

تمنا زریاب پریانی در بیانیه‌ خود همچنین نوشته است: «ما وارد مرحله دوم مبارزه خود برای به رسمیت‌‌شناسی آپارتاید جنسیتی خواهیم شد. این مبارزه بر جستجوی راه‌های حقوقی به هدف به رسمیتشناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان متمرکز خواهد بود که دولت‌ها تا کنون به همین بهانه از پذیرش آن سر باز زده‌اند».

خانم پریانی در بیانیه‌ای خود تاکید کرده است: «ما در این مسیر حاضر هستیم بار دیگر خیمه‌های تحصن برپا کنیم و با ابزاری که در دست داریم، از جمله بدن‌های‌مان، برای شناسایی طالبان به عنوان رژیم عامل آپارتاید جنسیتی پیکار کنیم».

این معترضان از وزارت امور خارجه آلمان و امریکا، سازمان ملل و جامعه جهانی خواسته‌اند آپارتاید جنسیتی را در افغانستان بر اساس تشریفات و روال اداری و حقوقی خود به رسمیت بشناسند.

آنان همچنین خواهان این هستند که دولت‌ها، مسئله آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به سازمان ملل ارجاع دهد تا کشورها هرچه زودتر، چارچوب‌ها و قوانین الزام‌آور را برای به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی ترتیب و تصویب کنند.

آزادی زندانیان سیاسی، قطع کمک‌های مالی به طالبان و ممنوعیت سفر مقامات طالبان از دیگر خواست‌های معترضان است.