پربیننده ها

مارا در فیس بوک دنبال کنید

اشراف پوهنتون امریکایی

پوهتنون امریکایی به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد

۰۸ جدی ۱۳۹۸

دو روز پس از نشر ‌گزارش‌های مبنی بر احتمال بسته‌شدن پوهنتون امریکایی  در کابل رهبری این پوهنتون اعلام کرده است که به فعالیت‌هایش پس از سال ۲۰۲۰میلادی ادامه نیز خواهند داد.

اما دیوید سدنی، رییس این پوهنتون تاکید کرده که برای تامین امنیت‌ پوهنتون امریکایی افغانستان به کمک‌های دوامدار ایالات متحدۀ امریکا ضرورت دارند.

شبکه خبری سی ان ان دو روز پیش گزارش داد که اگر حمایت‌های مالی حکومت امریکا قطع شود، احتمال دارد پوهنتون امریکایی افغانستان به دلیل مشکلات مالی در سال آینده مسدود شود.

رییس پوهنتون امریکایی افغانستان در واکنش به گزارش‌های نشر شده، در پیامی گفته که این پوهنتون وابسته به کمک‌های دولت ایالات متحدۀ امریکا است و این کمک‌ها در سال۲۰۱۷میلادی پس حمله طالبان و به هدف تدابیر امنیتی این پوهنتون افزایش یافت.

آقای سدنی در این پیام که روز یک‌ شنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) منتشر شده گفته است: “ما به رابطه دراز مدت و مفید خود با دولت ایالت متحدۀ امریکا و به خصوص با اداره انکشاف بین‌المللی ارزش قایل استیم.”

به گفته رییس این پوهنتون هنوز هم صلح پایدار در افغانستان یک “آرزو” است و به حقیقت نپیوسته است. به باور وی تا برقراری صلح در این کشور ضرورت ادامه‌ کمک‌های مالی برای تامین امنیت پوهنتون امریکایی امریکایی یک واقعیت است.

دیوید سدنی همچنان افزوده است: “من همراه با هیات مدیره و اداره پوهنتون امریکایی افغانستان٫ فعالانه کار می‌کنم تا برای ادامه کارهای عملیاتی، تامین امنیت، و ادامه پروگرام‌های اکادمیک (از جمله پروگرام‌های جدید) پوهنتون در سال ۲۰۲۰ و سال‌های پسین بودجه کافی در دست داشته باشد”.

شبکه خبری سی ان ان به روز جمعه (ششم جدی) در گزارشی گفت گفته بود که بودجه سالانۀ پوهنتون امریکایی افغانستان ۲۸ میلیون دالر است و این نهاد تا ماه می سال ۲۰۲۰ بودجه دارد؛ اما اگر کمک های ایالات متحده امریکا قطع شود، قادر به تامین مخارج اش نخواهد شد.

پوهتنون امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، یکی از پوهنتون‌های معتبر در افغانستان است که سیستم آموزشی آن به شیوۀ سیستم آموزشی غرب طراحی شده است و بیش از ۶۰ درصد بودجۀ مالی آن از سوی اداره ایالات متحده امریکا برای انکشاف بین المللی تامین می شود.